Tok 4-åringen med på fyllefest

Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com

I avisa Nordlys de siste dagene har Kort sagt-sidene (debattsidene) inneholdt flere innlegg som kommenterer barns adgang til Døgnvill-festivalen som ble arrangert i helga. Bakgrunnen er historien om en mor som hadde sin 4 år gamle sønn med seg på Ozzy Osbourne-konserten torsdag kveld. Rockekongen gikk på scenen kl. 21.15, som siste artist ut denne kvelden. Spørsmålet mange stiller seg er: Har barn noe på en festival å gjøre så sent på kvelden?

Mitt umiddelbare svar er nei. Jeg kan ikke fatte og begripe at en 4-åring har noe på Ozzy Osbourne-konsert å gjøre en sen, mørk septemberkveld på en utearena i det kalde nord. Døgnvill på kveldstid er ikke noe egnet sted for småttinger. Selv om de fleste drar på Døgnvill for å nyte god livemusikk, prate med venner, drikke noen øl og kose seg, så er det ikke til å stikke under en stol at festivalområdet også preges av fyll. Selv var jeg til stede både fredag og lørdag. Begge kveldene ble jeg vitne til at overstadig berusede personer ble båret ut av folkemengden av enten venner eller av vakter. Er det et greit syn for en 4-åring?

Jeg husker at jeg for to år siden stusset over det samme da jeg sto i dokø. På festivaler som dette vokser som kjent dokøene parallelt med antall øl som selges. Og mens man står der og småtripper med bena i kors prater man gjerne med sidemannen, skråler og ler, banker utålmodig på døra til dem som har vært så heldig å finne seg et avlukke. Ikke noe unormalt eller galt i det. Men er det en scene som egner seg for et barn? Huff, jeg ble helt dårlig av å se den lille gutten som sto der sammen med moren sin og ventet på tur. Ærlig talt, jeg syns jeg ser at jeg skulle tatt med meg 5-åringen på Døgnvill på kveldstid. Hun sier jo ikke fra at hun må på do før det mer eller mindre renner over. Da skal man være en dyktig pedagog for å forklare at «nei, du må pent vente til alle disse trivelige (?) voksne har gjort sitt ærend».

En av skribentene på Kort sagt-sidene fortalte at hun hadde gått bort til moren som hadde 4-åringen sin med seg på Ozzy-konsert og spurt om hun syns dette var et egnet sted for den lille gutten. Svaret var at det hadde ikke hun noe med, og hun skulle bare snaske seg til å holde kjeft. Nice. Men strengt tatt har vi kanskje ikke noe med det? Eller? Hun brøt ikke noen lov på noe vis, denne moren. For festivalen har ikke forbud mot barn på festivalområdet etter et gitt klokkeslett. Kl. 20.00 oppfordrer de foreldre til å ta barn under 12 år med seg hjem. Men er en oppfordring nok?

Syns du det er greit å ha små barn med seg på en festival hvor det nytes alkohol sent på kvelden? Burde arrangøren ha aldersgrense på arrangementet, i alle fall etter et gitt klokkeslett? Eller er det opp til foreldrene å vurdere?

11 comments
Prev post: iGoogle – helt enkelt genialt!Next post: Amming – bare kos eller?

Related posts

Comments

  • femifamilien

    8. september 2010 at 22:44
    Reply

    Huff, får helt vondt i magen av å lese sånt. Det hadde ikke ramlet meg inn i halvsøvne å dra med meg noen av ungene […] Read MoreHuff, får helt vondt i magen av å lese sånt. Det hadde ikke ramlet meg inn i halvsøvne å dra med meg noen av ungene mine på fest/festival eller noe annet sted der det serveres alkohol. Ikke bare tenker jeg på fylla de måtte oppleve på litt for nært hold, men jeg synes at så små barn hører hjemme i sengene sine på den tiden av kvelden. Rett og slett. Read Less

  • Liv-Inger

    9. september 2010 at 07:01
    Reply

    Helt enig! Jeg kunne godt ha tatt med meg ungene på ettermiddagen. For på tidlig ettermiddag er det konserter for barn. Pling plong-kongen var for […] Read MoreHelt enig! Jeg kunne godt ha tatt med meg ungene på ettermiddagen. For på tidlig ettermiddag er det konserter for barn. Pling plong-kongen var for eksempel på Døgnvill fredag. Mange små fans hadde sikkert også stor glede av Madcon, som gikk på scenen kl. 18.00 fredag. Men derfra til å ha ungene der til larmen dør hen og feststemte voksne går ut på byen??! Jeg fatter det bare ikke. Har man så skrekkelig lyst til å se Ozzy får man skaffe seg barnevakt. Alternativet? Hold deg hjemme! Read Less

  • Siri

    9. september 2010 at 07:13
    Reply

    Det var oppslag for en tid tilbake, om en mor som hadde med baby på pub. Ungen lå i barnevognen ute og sov, mor og […] Read MoreDet var oppslag for en tid tilbake, om en mor som hadde med baby på pub. Ungen lå i barnevognen ute og sov, mor og venner satt ved siden av på uteområdet og koste seg. Personalet hadde sagt fra og da vi fikk saken litt mer enn overskriften så synes jeg det var null problem. Mor kjenner barn og det var visst ikke akkurat at hun satt med puppen ute og en øl og helt innpå. (selv om øl er fantastisk morsmelkstimulerende...)For et par helger siden var vi på festival på festningen. Der var det mange barn. Men det var i mine øyne ingen fyllefest, selv om vi snakket fært, mannen og jeg, om at det var deilig å gå alene og vi undret oss over hvilken glede barn hadde av det. sikkert kjempemasse! Kanskje også en Ozzy-konsert? Unger kan være supermusikkinteresserte og hvem vet når Ozzy får stablet seg på beina igjen...?Men uansett... familievennlig er ikke sånne festivaler og nei, unger har ikke noe på fyllefest å gjøre.Nei, vi har ikke noe med det - eller...? Jeg er usikker. Faktisk. Min umiddelbare reaksjon, nei, selvsagt ikke! Men likevel - kan det være en spesiell grunn? Utover at mor ikke fikk barnevakt, vel å merke?Var mor edru? Hvordan var resten av følget fireåringen var med? Var det fyll overalt? Jeg har ikke to streker under et svar, men tante Sofie i meg kjenner jeg våkner.(Tante Sofie i meg synes ikke babyer skal sitte bakpå en motorsykkel heller, men det er visst veldig greit sier de som gjør det...) Read Less

  • Liv-Inger

    9. september 2010 at 08:36
    Reply

    Huff, det er det som er så vanskelig, Siri. At det sjelden er to streker under svaret når det gjelder barneoppdragelse. Men jeg kjenner at […] Read MoreHuff, det er det som er så vanskelig, Siri. At det sjelden er to streker under svaret når det gjelder barneoppdragelse. Men jeg kjenner at jeg har lyst til å sette to streker under dette svaret. Jeg syns ikke 4-åringer har noe der å gjøre så sent på kvelden. Uansett. Det er noe med settingen. Mor var sikkert edru (uten at jeg vet, men såpass kred må man gi henne). Var det fyll overalt, spør du? Nei. Ikke sånn at alle gikk og ravet. Men det var mange som gjorde det. Ravet rundt. Det ble nok mange inntrykk på de små som var der utover kvelden. Igjen, jeg har sikkert ikke noe med det. Men i oss mennesker ligger det visst naturlig å blande oss litt. Mene noe om de vurderinger andre gjør. Denne moren kjenner sikkert gutten sin såpass godt at hun kan forsvare hans tilstedeværelse. Eller? Ligger det alltid veloverveide beslutninger bak det vi gjør? I dette tilfellet vet vi ikke. Vi aner ikke om mor vurderte fordelene opp mot ulempene og besluttet at gutten var moden nok til å bli med, eller om hun bare tok han under armen fordi hun ikke hadde barnevakt. Men jeg, jeg mener fortsatt at 4-åringen ikke hadde noe der å gjøre. Ja, barn kan være musikkinteressert som bare juling. Og festivalene burde ha et tilbud for barna. Men etter et gitt klokkeslett (for eksempel kl. 20.00) syns jeg det burde være aldersgrense. Read Less

  • Siri

    9. september 2010 at 08:49
    Reply

    Du var der, du så settingen. Jeg gjorde ikke det. Derfor vet jeg egentlig ike - bortsett fra at jeg prinsipielt etc...På festningen er det […] Read MoreDu var der, du så settingen. Jeg gjorde ikke det. Derfor vet jeg egentlig ike - bortsett fra at jeg prinsipielt etc...På festningen er det heller ikke to streker under svaret. Det jeg hengte meg mest opp i der, var at jeg ikke så veldig mange barn med øreklokker...! Vi var forøvrig også edru og da ser man gjerne fyllefesten litt tydeligere enn når man selv har tatt seg en øl eller fler... der var det ikke fyllefest for meg. Men jeg ville likevel ikke dratt med ungen min. Read Less

  • Liv-Inger

    9. september 2010 at 09:07
    Reply

    Det er ikke umulig at jeg har overdrevet når jeg kalte Døgnvill en fyllefest. Det var mye fyll. Men fyllefest? Njaaaaa... Men du vet, ordet […] Read MoreDet er ikke umulig at jeg har overdrevet når jeg kalte Døgnvill en fyllefest. Det var mye fyll. Men fyllefest? Njaaaaa... Men du vet, ordet fyllefest gjør seg i tittelen ;-)Men altså, settingen var uansett feil for en 4-åring. Goshamei, så påståelig jeg var i dag da... Read Less

  • Siri

    9. september 2010 at 09:20
    Reply

    Da var den feil. Du var der, du så både mor og barn. Du kan være påståelig så mye du vil. Og tittelen din var […] Read MoreDa var den feil. Du var der, du så både mor og barn. Du kan være påståelig så mye du vil. Og tittelen din var flott den :-) Read Less

  • Liv-Inger

    9. september 2010 at 09:24
    Reply

    Jeg må bare presisere at jeg ikke så denne moren og barnet hennes. Jeg baserer meg på det andre har skrevet på debattsidene i avisa […] Read MoreJeg må bare presisere at jeg ikke så denne moren og barnet hennes. Jeg baserer meg på det andre har skrevet på debattsidene i avisa Nordlys. Men påståelig er jeg likevel ;-) Så bra at vi kan debattere her forresten, Siri. Så får jeg meg mange pauser fra oppgaven jeg liksom skal jobbe med... Ja ja, innlevering i morgen kveld. Goood tid! Read Less

  • Gunn Bodil

    9. september 2010 at 12:05
    Reply

    Liv-Inger, du har en flott blogg! Med tema som er høyst aktuelle for oss småbarnsforeldre:)Jeg bare undrer litt, er det alkoholen som er "blemma" i […] Read MoreLiv-Inger, du har en flott blogg! Med tema som er høyst aktuelle for oss småbarnsforeldre:)Jeg bare undrer litt, er det alkoholen som er "blemma" i storyen om 4 åringen, eller er det det faktum at ungen er ute på et tidspunkt der de fleste barn ligger i senga si? Er det slik at det serveres alkohol på dagtid også under barnedelen? Kan man regne på å treffe på "rullende" fulle folk da også?I ferier er mine barn ofte våken til klokka runder ti, og av og til nærmer seg 23. I helgene hender det også at vi "skeier" ut litt med leggerutinene så jeg ser ingenting graverende i at en unge er våken kl. 21.Jeg ville ikke tatt med meg 4 åringen min på konsert, men må nok innrømme at jeg tviler litt på meg selv om "kraften" i den avgjørelsen ligger i at det ikke er akseptert, eller om jeg faktisk ikke syns det er greit. Hva om 4 åringen min digget musikken til Ozzy? Eller for å sette DET også på spissen , hadde det vært "akseptert" å ta med en oppdolla glitrende dansegal 4 åring om det var Britney Spears som spilte? Jeg lurer på om jeg faktisk hadde vurdert det da, men hadde nokka blitt dratt i negativ retning for at det er større sjanse så sent på kvelden å treffe på overstadig berusede og at det sikkert er mye mer folk og det upraktiske med det(ha oversikten, dokø osv...) Man mister liksom mer kontrollen på hva som foregår rundt deg. I mindre folkemengder tar man raskt "signalene" når enkelte ikke oppfører seg helt normalt og man kan skjerme den lille... Så da ligger vel "kraften" i den avgjørelsen i fornuften min likevel..:) Men det er synd da at voksne mennesker skal legge kjepper i hjulene for at 4 åringen min hadde fått(etter hennes synspunkter) en halleluja-opplevelse med Britney… Og så var det det her med å nyte alkohol i barnas nærvær... Å hjelpes meg jeg hadde MANGE diskusjoner med min øl-drikkende ferierende samboer om å drikke alkohol på dagen i barnas nærvær.. Han sier, "kjære deg, ei øl skader ikke...". Han mener det har en positiv effekt at barna lærer seg at alkohol kan nytes og ikke bare brukes som rusmiddel. Jeg kjenner det knyter seg litt i kroppen, de få gangene dette blir aktuelt, men han har et veldig godt poeng da.. Read Less

  • Liv-Inger

    9. september 2010 at 12:40
    Reply

    Takk Gunn Bodil! Artig å høre at du liker bloggen og at du lar deg engasjere. Jeg setter stor pris på alle kommentarer. Dialog er […] Read MoreTakk Gunn Bodil! Artig å høre at du liker bloggen og at du lar deg engasjere. Jeg setter stor pris på alle kommentarer. Dialog er jo sååå mye kjekkere enn monolog :-)Problemet her er først og fremst mengden alkohol, syns jeg (i kombinasjon med klokkeslettet, som gir en feilaktig setting for de små). Mange foreldre tar jo 4-åringene med seg på kveldsshowet til kaptein Sabeltann i Kristiansand. Når er det det starter da? Kl. 23.00? Jeg ser ikke noe galt i det. Vi snakker om en engangsgreie, noe som er en stor opplevelse for de små. Når det gjelder leggetider er vi som dere. Vi lar det skli ut i ferier for eksempel. Også i helgene får de små gjerne være oppe litt lenger enn vanlig. Og i forhold til det å nyte alkohol foran barna må jeg innrømme at jeg holder litt med din kjære. Jeg ser ingenting galt i å ta meg et glass vin eller en kald pils i ungenes nærvær. Jeg tror det er greit at ungene ser at alkohol kan nytes sammen med god mat for eksempel, uten at det skal påvirke mamma eller pappas sinnsstemning. Men på Døgnvill, der er det fyll. Om de serverer alkohol hele dagen, også under barnearrangementet? Tja, jammen om jeg vet. Vi har ikke vært der med ungene. De gangene vi har vært på Døgnvill har det vært en voksengreie, så vi har hatt barnevakt. Men jeg tror det. At det selges øl hele tida. Akkurat det plager meg ikke nevneverdig. Men settingen sent på kvelden, den syns jeg er uegnet for små skrotter. Jo mer vi diskuterer, jo mer tydelig blir det at ingenting er sorthvitt. Det finnes nyanser. Og vurderinger må gjøres. Men å diskutere det, det er jo interessant i seg selv :-) Read Less

  • Gunn Bodil

    9. september 2010 at 21:37
    Reply

    Det er sant Liv-Inger. Det ble til et litt usikkert nei til et helt klart nei nei for min del. Og det har, som du […] Read MoreDet er sant Liv-Inger. Det ble til et litt usikkert nei til et helt klart nei nei for min del. Og det har, som du sier, litt med settingen på kvelden kontra tidlig ettermiddagen. Jeg har jo aldri trødd mine føtter innenfor et festivalområde, tror mitt bilde om at alle folk på festival går å nipper til ei øl eller tre hele kvelden er litt forvrengt:)Det sier seg jo egentlig sjøl da. Jeg kunnne tatt med meg ungene mine på Gründer på formiddagen, men å ta dem med dit en lørdagskveld hadde vært helt utenkelig. Og det selv om Britney spilte der, en 4 åring hadde nok funnet vel så masse glede i en konsert-DVD av idolet sitt:) (Hjelpes meg, la oss håpe at Britneys musikk er long gone før jenta mi runder 4 om et halvt år..)Nei nå ble jeg virkelig enig med mæi sjøl. Takk for ditt bidrag;) Dialog er definitivt bedre enn monolog. Ha en flott aften:) Read Less

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *