Påskeegg-bonanza på Facebook – hvorfor deler du egentlig?

Påsken nærmer seg. Høytiden som fra nå av kommer til å bli kjent for billig smågodt – og «lik og del»-konkurranser på Facebook! Mange bedrifter har heldigvis skjønt at det slett ikke er greit å bruke deling som krav i en Facebook-konkurranse. Men så vil de så gjerne nå ut til så mange som mulig, og bruker derfor det billigste trikset i boka: Del gjerne! For med å oppfordre til deling kan ingen arrestere dem for brudd på Facebooks konkurranseregler. Og det funker! Folk deler i vilden sky. Feeden min er i alle fall stappfull av påskeegg fylt med smågodt, hårshampo, Kvikk lunsj, ski (!) og jeg vet ikke hva.

Men altså, hva er det som skjer her? Hvorfor deler folk, når man ved å dele bare drar flere deltakere til konkurransen – og dermed reduserer egne vinnersjanser? Jo, de tror at de må. Bedriftene utnytter det faktum at lik og del-konkurranser er så etablert blant Facebook-brukerne at de deler på ren refleks. Folk deler til og med når bedriftene er flinke og dropper «del gjerne»-formuleringen.

Å dele øker ikke vinnersjansene på noe som helst vis. Bedriften bak påskeegg-stuntet har ingen forutsetninger for å se hvem som har delt, med unntak av brukerne som poster innlegg på egen tidslinje med innstillingen «offentlig». Flertallet av oss har innholdet synlig bare for venner. Disse delingene blir ikke synlig for admin av bedriften, med mindre dere er venner på Facebook. Det er derfor bedriftene ofte ber brukerne om å skrive «likt og delt» i kommentarfeltet. De er lure, hæ? Hvor lurt det er å lure følgerne sine, kan dog diskuteres.

Min oppfordring til deg: Dropp å dele alskens Facebook-konkurranser. Ikke bare fordi det er ulurt hvis du faktisk har et ønske om å vinne. Ei heller fordi det er meningsløst å gjøre noe bedriften ber deg om, vel vitende om at de ikke har mulighet til å følge opp. Jeg syns du skal slutte å dele fordi deling som dette faller i kategorien spam. Facebook blir rett og slett et bedre sted om vi lar være.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

2 comments
Prev post: Radioreklame – what the f**k??Next post: Ondt i magen av å mene

Related posts

Comments

  • Kyrre

    15. mars 2016 at 13:59
    Reply

    Heisann :) I utgangspunktet er jeg helt enig med deg at det er for mye deling av meningsløse konkurranser - men det er nå engang slik […] Read MoreHeisann :) I utgangspunktet er jeg helt enig med deg at det er for mye deling av meningsløse konkurranser - men det er nå engang slik Facebook er bygget opp. Det er en av verdens største kommersielle sosiale kanaler, og vi er bare bittesmå brikker i et digert spill der noen få tjener veldig mye penger. Når det er sagt, skal det også sies at det finnes konkurranseverktøy som faktisk gir deg en fordel for hver deltaker du verver til konkurransen. Denne fordelen kan for eksempel tas ut i flere stemmer når vinnerne skal trekkes. Jeg har ikke brukt veldig mye tid på å etterforske dette (det er noe du bør gjøre før du er så bombastisk ;) ), men etter et par søk på en annen pengemaskin (Google), fant jeg denne: http://fbpoll.co/2013/11/08/referrals-contest/ Jeg tror også det norske selskapet Fanbooster tilbyr lignende funksjoner. Jeg fant denne, som viser hvordan Samsung lagde en delingskampanje på Facebook med Fanbooster. De skriver: One prize was given away each day, and if you didn’t win on your 2 daily spins, you could recruit friends to play, which got you 2 new spins for each friend who played. Dette kan man oversette til: "Del med venner og øk vinnersjansene dine". Kilde: http://fanbooster.com/samsung-christmas-calendar-slot-machine-case-study/ Det som så klart er vanskelig, er å vite er når dette faktisk gjelder, og når man blir lurt til å dele, og man ikke får noe igjen for det. Store norske selskaper, og internasjonale merkevarer har en tendens til å holde stien sånn passe ren på slikt. Internasjonale klickbate-selskaper, og viral-selskaper bør man nok holde seg borte fra. Read Less

    • livinger
      to Kyrre

      15. mars 2016 at 23:37
      Reply

      Hei! Og takk for kommentar. Setter jeg pris på. :-) Konkurranse-verktøyene du refererer til, kan ikke sammenlignes med innleggene jeg trekker frem i min lille utblåsning. […] Read MoreHei! Og takk for kommentar. Setter jeg pris på. :-) Konkurranse-verktøyene du refererer til, kan ikke sammenlignes med innleggene jeg trekker frem i min lille utblåsning. Jeg snakker om helt vanlige bilder med introtekst, ikke konkurranser som er lagd i egne verktøy. Den type løsninger du nevner gir selvsagt effekt av delingen, for den det gjelder. Opplevelsen av spam derimot kan nok være like stor for brukerne som blir presentert for delingen, med mindre man er flink til å dele bare med personer man tror kan være interessert. PS. Må være litt bombastisk, ellers blir innlegget så tannløst, liksom. ;-) Read Less

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *