Fjern skriftlig sidemål i skolen

Fjern skriftlig sidemål i skolen

Illustrasjonsfoto fra samlaget.no

Ikke under noen omstendigheter kan undertegnede omtales som verken høyrekvinne eller Frp-entusiast. Likevel tok jeg meg selv i å heie voldsomt på Høyres skolepolitiske talsperson, Elisabeth Aspaker, da hun stilte til debatt i «Aktuelt» på NRK2 nå i kveld. Utgangspunktet for debatten var Høyre og Frps forslag om å fjerne skriftlig sidemål (i praksis nynorsk) i skolen. På høy tid, mener jeg.

Dagsavisen kunne 4. februar i år fortelle at halvparten av landets norsklærere ønsker å gå bort fra læreplanens likestilling av bokmål og nynorsk. Datamaterialet henter de fra en undersøkelse utført av Synovate på oppdrag fra Språkrådet. Undersøkelsen viser videre at mens 3 av 10 norsklærere med bokmål som hovedmål ønsker at de to målformene skal være likestilte, støtter 8 av 10 norsklærere med nynorsk som hovedmål dagens regelverk. Lærerne som har bokmål som hovedmål mener også, i større grad enn kollegaene med nynorsk som hovedmål, at ungdomsskoleelevene ikke trenger å kunne både lese og skrive nynorsk, men at det holder om de kan lese språket. For å si det sånn, jeg blir vel ikke direkte overrasket over at det er nynorsktilhengerne som tviholder på reglene i dagens læreplan.

7. februar fulgte Dagsavisen opp med en artikkel om konsekvensen for norsk sidemål dersom Høyre og Frp skulle komme til makten ved neste valg. Stortingsrepresentant Tord Lien fra Frp foreslår her følgende endringer for ungdomsskolen og videregående:

  • fjerning av standpunktkarakteren i sidemål
  • fjerning av skriftlig undervisning i sidemål
  • fjerning av eksamen i sidemål

Både han og Høyres Aspaker understreker at de ikke vil utradere nynorsk i skolen. De ønsker begge at elevene skal lære nynorsk språkhistorie og lese nynorsk litteratur, som en del av norskfaget.

Dette er som musikk i mine ører. Hva pokker er vitsen med at vi i dette landet skal lære oss to skriftmål? Jeg mener det er bortkastet bruk av viktig undervisningstid. Ved å fjerne kravet om skriftlig sidemål vil mye av motviljen mot nynorsken også minke. Det må da være positivt? Jeg kan ikke skjønne annet? Elever uttaler selv til Dagsavisen at de gjerne kan lese nynorske forfattere og lære om bakgrunnen for at vi har to skriftspråk i Norge. Men å pugge hvilke verb som bøyes med -ar, -ane og -er, -ene, det vil de og ikke minst bør de slippe.

Noreges Mållag steiler selvfølgelig over utspillet fra Høyre og Frp. I en pressemelding uttaler de at problemet enkelt og greit er norsklærernes manglende kompetanse i nynorskfaget. De mener følgende tre tiltak må på plass:

  • styrket etter- og videreutdanning i norskfaget med vekt på undervisningsopplegg på nynorsk for alle norsklærerer i ungdomsskole og videregående skole
  • skolene må stimuleres til å begynne med nynorskundervisning allerede på barnetrinnet
  • alle lærere må få et minimum av studiepoeng i norsk, der de får særlig opplæring i nynorsk og nynorsk didaktikk

Yeah right, sier nå bare jeg. På tide å dra hodet opp av sanden?

Hva syns du om forslaget fra Høyre og Frp? Fremgang eller flere skritt tilbake?

Legg igjen en kommentar til Eivind Avbryt svar

141 comments
  • Et så lite land som Norge har vel egentlig nok med ett felles skriftlig språk.
    En mulighet er også å ha rene nynorsk eller bokmålskoler slik at elevene kan konsentrere seg fullt ut om den ene målformen i skriving.

  • Jeg skumma innlegget igår på sengekanten og tenkte at dette må jeg huske å kommentere. Jeg er veldig enig i ditt standpunkt. Mener at elevene skal lese og forstå nynorske tekster, men å skrive det, det trenger de ikke. Selv har jeg ca 50/50 etnisk norske/ferkulturelle i klassen min, og jeg syns det er mye viktigere at elevene behersker et skriftspråk. Selv er jeg veldig glad i nynorske bøker, og jeg syns absolutt det er et poeng i å lære seg å like tekstene fremfor å forstå all gramatikken.

    Ps: det er noe rart med sida di. Har fått mange feilmeldinger før jeg forhåpentligvis klarer å poste denne kommentaren..

  • Har selv nynorsk i skolen, og er en stor motstander. Har etterhvert fått et godt grep, og har rasket til meg et par 6'ere på prøver og innleveringer, men hele faget er idiotisk. Ingen jeg kjenner har noensinne trengt å kunne nynorsk, og i dette området, med dialekt, er det også forsvinnende få med problemer i å lese det. Det jeg har lært av nynorsken er et par forfattere. Det, og kåserier er enklere når de handler om kjærleik heller enn kjærlighet. Det er vel det meste.

    Hadde vi brukt tiden til noe nyttig kunne kanskje et par elever gjort det sterkere i bokmål. Dette er vi vel enige om at har vært bortkastet.

  • Hei! Eg vil berre sei at det hadde blitt trist vist ein skulle kvitta seg med nynorsk. Nynorsk er jo kulturarv?! Sjølv vil eg ikkje sei at eg er noko skulelys, men eg har klart meg bra sjølv om eg har hatt sidemål (dvs.bokmål for meg) i skulen. Eg er i frå vestlandet, og skriv nynorsk. Enkelte seier dei ikkje skjønar nynorsk eller tykkjer det er vanskelig å skriva. Tyder det at me, som skriv nynorsk, er mykje smartare og raskare til å læra en dykk bokmåls folk? eller er dykk reint giddalause?
    Folk som kjem til Noreg og busetter seg her har vel ikkje vondt av å læra nynorsk og norsk kultur? eg skjønar jo at dette kan skapa store reaksjonar og hat blant dykk på austlandet og andre plassar i landet, men det eg vil fram til et at nynorsk er viktig for mange, me kan jo ikkje berre ta vekk det ein vil i kvardagen sånn ellers heller? me må jo læra bokmål (nesten dansk) 😉

  • Bokmål har ingen norsk identitet. Det er arva frå Dansk/Svensk tid. Fullstendig utan identitet. Heilt riktig – få vekk sidemålet bokmål!

  • Vil bare vise at det eneste fjøslatin (nynorsk) kan brukes til, er kunstneriske utskeielser:

    Råvamål – Håvamål i ny drakt (Utedassdikt)

    Eg sat på dass i tredve år,
    med karialgi og magesår.
    Eg kjende noko bløtt i ræva,
    då eg bøyde meg og skræva
    sat eg jammen øvst på dungen.
    Møkka ho låg tjukk rundt pungen.

    Men dassen var for låg og trang,
    og her ein dag så sa det pang.
    Folk i nærleiken låg avsvima,
    det såg nett ut som Hiroshima.
    Folket høyrde englesangen,
    då dei kjende møkka-angen.

    Eg rava ut av gammeldassen,
    møkka rann så blaut av rassen.
    Treive eg meg ein spade stor,
    grov eit hål i moder jord.
    Graset visna, trea datt,
    møkka ned i holet skvatt.

    Eg sat og dreit i regn og sno,
    i mangel på eit utedo.
    Mange gonger vart eg sliten,
    av å grava hol i heile dritten.
    Eg dreit og grov, og dreit og grov,
    på myra fann dei mangt eit prov.

    Eg sprang gjennom ur og lier,
    driten flaug til båe sider.
    Snubla over stein og stokk,
    før eg datt og slog meg brokk.
    Brokken stogga meg i flukta,
    men driten fekk han ikkje tukta.

    Mens eg låg og skreik og ropa,
    kom ein kar borttil og kopa.
    Då han fekk sjå møkkarenda,
    vart han bleik og skalv på henda.
    Typen rava før han datt,
    driten rundt ikring han skvatt.

    Til kommunen kom det klage,
    på min produktive mage.
    Folk var lei av møkk og slam,
    gammal drit og lukt så ram.
    Så ein dag besøk eg fekk,
    då dei ville ta ein sjekk.

    Heradstyret til meg kom,
    og såg på min berømte vom.
    Men då eg opna hovudslusa,
    vart dei alle lett berusa.
    Då eg sleppte første lørken,
    small dei alle rett i dørken.

    Renseverk vart kjøpt på spleis,
    fordi eg berre sat og feis.
    Heile renseverket rusta,
    då eg ut av ræva pusta.
    Atter inntok gassen lufta,
    husa råtna ned på tufta.

    Ned frå lufta stupa svalen,
    røuken han låg tjukk i dalen.
    Måsen slutta brått å fly,
    landa mjukt i sprut av spy.
    Gammalhingsten full av brunst,
    steila i min møkkadunst.

    Då eg på det meste skræva,
    revna brått den heile ræva.
    Ut i lag med møk og drit,
    flaksa tarmar hit og dit.
    Ja, då vart eg lett for bringa,
    grisen brekte seg i binga.

    Det vart slutt på alt mitt slit,
    Møkk og råtten lukt og drit.
    For då tarmane forsvann,
    Var eg ingen livleg mann.
    Midt i dungen vart eg gravlagt,
    medan ukvemsord vart avsagt.

    Ja eg var ein kar så stor,
    fekk ein stein med mange ord.
    «Her ligg han som dreit oss ut,
    han med slik rassetrut.
    Men han sprakk av diaré,
    endelig har vi fått fred.»

  • Eg synest det er svært trangsynt av nynorskhatarane/bokmålsentusiastane å stenge nynorsken ute i kulda på denne måten. Både nynorsk og bokmål er viktige i den norske språkkulturen, og norske skuleelevar burde derfor lære begge. Når høyrte dokke sist ein nynorskbrukar syte og klage over at han/ho måtte lære seg bokmål? Ytterst sjelden. Av personleg erfaring trur eg det er fordi nynorskbrukarar høyrer og les såpass mykje bokmål i kvardagen. På grunn av dette klarer vi lettare å omstille oss til bokmål når vi må, og har for lengst godtatt at bokmål er ein del av kvardagen det også. Mange bokmålsbrukarar høyrer derimot nærmast aldri nynorsk i kvardagen, og har dermed det same synet på nynorsk som på latin. Eit utdøydd skriftspråk utan mål og meining. Når nynorskbøkene insisterer på å skrive Noreg i staden for Norge og ytst i staden for ytterst, ser eg at det kan bli vanskelig å vri om den bokmålske tankegangen. Sjølvsagt hadde eg aldri hadde sett poenget i å lære meg latin! For all del, eg ser problemstillinga. Likevel vil eg påpeike at eg meiner det er måten å undervise nynorsken på som må moderniserast, og ikkje nynorsken i seg sjølv. Læraren si forståing av nynorsk skriftmål og deira måte å formidle nynorsken på er essensielt. Eg har høyrt utallige historier om læraren som seier at han/ho ikkje ser poenget i å lære elevane sine nynorsk, men at dei må pga pensum… Motiverande? Heller det motsatte, og sprit på elden til motstandsbevegelsen mot nynorsk.

    Personlig meiner eg at vi treng nynorsken. Den dagen alle frå austlandet forstår sogndaling, moldensar eller sunnmørsk, utan å skakke på hovudet og uttale dei kjente frasane "Hæææ??", så meiner eg at nynorsken er sårt trengt i det norske skulesystemet. For å kunne lese og, aller viktigast, forstå, nynorsk er det faktisk ikkje å komme unna at grammatikken er viktig, sjølv om den kanskje er uvant for mange bokmålsbrukarar i byrjinga.

  • Det er vel verdt å tenke på at det er utfordrende for mange elever å skulle forholde seg til to skriftspråk i lille Norge. Den helt enkle løsningen på dette måtte vel være å stoppe undervisningen i bokmål/dansk i skolen, så ville denne skriftformen pent og pyntlig dø ut.

    Det vil jo ikke være noe problem for noen levende skjeler å skrive det skriftspråket de ønsker i en overgangsperiode til man sitter igjen med en befolkning som har fått lov til å konsentrere seg om en skriftform. Tror det finnes en og annen skolesliter som ville bli glad for dette.

  • Jeg får litt på følelsen at du Liv-Inger ikke har tenkt på alle de her i landet som faktisk er knyttet til nynorsk. For mange ligger nynorsk nærmere deres eget talespråk enn bokmål gjør og det er obligatorisk igjennom hele barneskolen.

    Det som gjør nynorsk vanskelig for mange er at de skal ha dette som hovedmål og lære det på skolen, men det "eneste" stedet de møter nynorsk er i skolebøkene. Alt av reklame er på bokmål, det er latterlig lite nynorsk på tv, de store nasjonale avisene er på bokmål og de fleste bøkene kommer i bokmålsform. Det er vanskelig å skulle lære og forstå nynorsk-grammatikken når man faktisk blir bombardert med bokmål.

    Jeg er en av disse som hadde nynorsk på barneskolen. Jeg HATET det, fordi lærerne greide ikke å lære bort grammatikken og fordi jeg leste veldig mange bøker iløpet av disse årene og de aller fleste var på bokmål. Dermed ble jeg språkforvirret. Jeg har innsett at det var det som skjedde og bestemte meg for å bli så god som mulig i det skriftspråket jeg kunne best, og det er bokmål. Men jeg er oppriktig lei meg for at det ikke var nynorsk jeg var best i. Det ligger mitt hjerte og talespråk nærmest.

  • Personlig har jeg aldri hatt noe imot sidemål og har bedre karakter i det enn bokmål på vitnemålet mitt fra vgs, til tross for at jeg er født og oppvokst i Hønefoss. Jeg liker både språk og kultur, så nynorsken har jeg satt stor pris på sånnsett.
    Alikvel må jeg si meg enig i at det er litt bortkasta. Gi elevene f.eks en time til med matematikk på ungdomskolen, og en time ekstra med språkundervisning på vgs. Enten det er norsk, annet morsmål, engelsk, eller valgspråk. Jeg tror alle vil tjene mer på det.
    MEN jeg vil fremdeles ha med nynorske tekster og historikk i norskfaget + generell dialekttrening. Spesielt med tanke på at jeg misliker den firkanta bokmålen som tar over både skrift og dialektspråket her i landet! Dialekta mi vill værra i mitt hjerte bestandig!

  • Er eins med at sidemålet som karaktergrunnlag bør utgå, og at sidemålet bør vera ein del av karakteren i faget norsk. At det som konsekvens av dette vert mindre vekt på å læra sidemål, er derimot utenkeleg. De som nyttar bokmål synes å vera av den oppfatting at nynorsk er ei hindring for anna læring. Eg vil i den saka syna til at resultata for oss med nynorsk som hovudmål ikkje er prega av dette. Realfag, naturfag og samfunnsfagkjennskapen er ikkje prega av målformproblematiseringa som det vert teke opp i blogginnlegget her.

    Noko som kan gjera debatten i saka noko hissigare enn naudsynt er polariseringa som oppstår. (Les: Bokmålsnyttarane vil fjerna nynorsk og vice versa.) Dette er synd. Eg nemner ikkje dette på grunnlag av blogginnlegget, men på grunn av tendensen i kommentarfeltet…

    Eg kunne skreve eit skitdikt på bokmål, for å illustrere at poenget frå anonym er gjeldande begge vegar. Dette skal eg halde meg for god til.

  • Nynorsk er en dialekt. Vi trenger bare ett skriftsspråk, så får vi heller la gå med at det kan inneholde mange ord, også fra dialekter.

  • Skal vi ta vekk sidemålet fordi det er utfordrande? Ja, det er utfordrande å lære språk, særleg utan engasjerte og gode lærarar.

    Rart dette at det er enklare å lære eksempelvis engelsk, tysk, fransk og spansk, enn ein annan skriftleg versjon av sjølve morsmålet. Dette går eine og alleine på innstilling.

    Lykke til, dokke som har vanskelig for å lære nynorsk. Med dårlige innstilling, og redsel for utfordringar skal dykk få det fint her i livet.

    Til dei av dykk som ikkje klarer forstå/ikkje vil forstå nynorsk, tenk på kor dumt set ser ut når dykk sperrar opp augene og utrykker "Hæææ? ".

  • Det er selvfølgelig sårt for dem som har nynorsk som hovedmål, men vi har ingen behov for nynorsk som sidemål. Hvis vi hadde hatt uendelig med tid her i verden, så hadde det selvfølgelig vært greit å lære. Men slik er det ikke – timene elever bruker på nynorsk kunne bli brukt til andre fag som matematikk eller norsk hovedmål, som mange elever sliter med.

    Det er bare et spørsmål om tid før nynorsk blir fjærnet.

  • Mange og delte meninger. Og som forventet, de sterkeste reaksjonene kommer fra nynorskbrukerne.

    Jeg er egentlig ikke så opptatt av om det er bokmål eller nynorsk som er sidemål. Men faktum er at flertallet bruker bokmål. At bokmål har dansk opphav bryr meg egentlig midt bak. Poenget er at det er meningsløst at vi i et lite land som Norge skal operere med to skriftmål. Jeg har aldri hatt opplæring i svensk, men klarer fint å lese svenske blogger og å følge svenske programmer på TV (uten tekst så klart).

    Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være positivt at de som ønsker å lære bokmål gjør det, mens de som ønsker å lære nynorsk gjør det. Jeg skjønner at dere nynorsktilhengere frykter at nynorsken skal dø ut. Men er løsningen å tvinge skriftspråket deres på unge som har null interesse av å lære det? Som tvert imot utvikler sterke motforestillinger mot språket? Og som strengt tatt ikke har noen nytte av å lære det (for de kommer faktisk aldri til å få bruk for det)?

    I en verden som preges av stadig sterkere globalisering, og hvor behovet for språkkunnskaper (da snakker jeg ikke om nynorsk, men for eksempel engelsk, spansk, russisk) er skrikende er det håpløst at vi skal påtvinge norske elever to varianter av norsk. Men for all del, som Siven sier og som har jeg understreket i blogginnlegget syns jeg at norske elever skal lære nynorsk språkhistorie og lese nynorsk litteratur, som en del av norskfaget.

    PS. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på kommentartrøbbel, Silje. Håper det er i orden nå 🙂

  • Jeg mente: Det er bare et spørsmål om tid før nynorsk blir fjernet. Og
    Men slik er det ikke – timene elever bruker på nynorsk kunne blitt brukt til andre fag som matematikk eller norsk hovedmål, som mange elever sliter med.

  • Kanskje en ide å ha ett fag på skolen som inneholder,enkel innføring i nynorsk muntlig, historie, kultur arv, og forståelse. Hva med Samisk? Er ikke det også norsk kultur?

    Men en ting jeg lenge har tenkt på. Jeg kan lett forstå og kommunisere med en som snakker nynorsk. Men hva med TEGNSPRÅK? Forstår ikke ett kløyva ord jeg. Kanskje på tide å innføre det i undervisningen.

    Legg Nynorsk, Samisk og Tegnspråk inn i ett felles fag. Slik det ble gjort med Kristendomsfaget. Der er jo alle religionene samlet til ett fag.

    hilsen jente 29

  • Ei interessant case:

    Elevar på austlandet (eksempelvis) som har bokmål som hovudmål gidd ikkje å lære seg sidemål (nynorsk) på ungdomsskulen. Seinare i livet ønsker dei å utdanne seg til advokat. Problemet blir no plutselig: advokatar må faktisk kunne skrive både bokmål OG NYNORSK. No er det plutselig ikkje snakk om at dei skal kunne forstå nynorsk munntlig, men skriftlig, og kunne tolke, forstå og bruke det i arbeidet.

    Eg vil informere om at svært mange stillingar i den offentlege sektor gir den same problemstillinga (dei må kunne skrive både bokmål og nynorsk).

  • Entusiastene snakker om kulturarv… Jeg vil gjerne bli gjort ARVELØS.

    Faktum er at 90% av elever i norsk skole hater/misliker nynorsk, og har ingen interesse av å lære det. Hvilket er forståelig. Hvorfor skal man tvinges til å lære et språk som er utdatert og har ingen reelle bruksområder?

    I en skole hvor svake elever faller ut grunnet tørre fag. Vil vi virkelig påtvinge de nynorsk? Et fag som har ingen nyttefunksjon i dagens samfunn. Bortsett fra at det tilfredstiller enkelte individer sin ide om at unge skal lære om vår kulturarv.

    Jeg er for at vi skal lære om vår egen kultur, men ærlig talt. Er det nødvendig å lære og skrive det?

    De triste individene som faktisk syns dette er nyttig og liker faget kan ta det som et valgfag. På den måten slipper allmenheten å lide av ugjennomtenkte avgjørelser.

  • Selv om det er litt saert, saa er det greit aa ha to skriftspraak, selv i et lite land som Norge. Problemet er at alle blir tvunget til aa laere og avlegge eksamen i begge. Alle vet at dette er bortkastet tid for 99% av elevene, og egner seg kun til aa skape avsky for sidemaalet. Med de krav som stilles i andre fag hvor Norge ligger i bakleksa (naturfag og matematikk spesielt), saa har vi ikke raad til aa kaste bort dyrebar undervisningstid for aa tilfredsstille en kulturpolitisk pressgruppe.

  • Slutt å whine ang nynorsk. Eneste grunnen til at man lærer det er fordi man "må" svare på nynorsk om man får en mail eller lign på det skriftspråket i jobbsammenheng. Dette gjelder da også andre veien.

    Så det jeg da sier er. Skjønner du ikke det andre skriftspråket er det noe galt med deg.

    Å ha det i skole er bare sløsing av tid og ressurser.

  • Fatta ikkje korleis me klarte å gå på skulen før i tida, tydelegvis har ungdommen da mykje hardare no, enn då me middelaldrande gjekk på skule. Eg jobbar i turistnæringa, og kollegaer/ansatte som ikkje klarar å lesa nynorske skilt/div. skriv, vert heller ikkje ansatt. Men dagens ungdom er tydeleg meir interesserte i nye app'er til iphonen. Heilt greit for meg å fjerne sidemål, men då må ein ta til takke å ikkje verta ansatt seinare i livet når ein er vorten inkompetent til det, skulle ein ønske seg ein jobb i det offentlege eller på ein annan plass enn på austlandet.

  • Nynorsk er så lite brukt at man idag likesågodt kan fjerne den. Også skoler i typiske nynorsk områder vil heller ha bokmål som hovedmål og det sier jo en del.
    Saken til at nynorsk som skriftspråk fortsatt eksisterer er til dels tradisjon og at man i offentlige etater skal kunne forstå hva folk med nynorsk skriver og skal kunne besvare forståelig. MEN idag kan jo alle bokmål så det siste punktet er ikke aktuelt lengre.
    Så utviklingen takket være skoler i nynorske deler av landet sørger for at nynorsk ikke er nødvendig som skriftspråk.

  • Det hadde vell vært bedre å lære seg samisk, eller ha flere timer med matte.
    Nynorsk er uansett forståelig selv om man ikke har det.
    Burde heller være et valgfag, for spesielt intereserte.

    Don`t waste my mother fucking time.

  • Du har ihvertfall fått mange kommentarer siden jeg leste sist, så det ser ut til å være i orden. Denne kommentaren er egentlig bare en test, skriver nok en gang fra tlf..

  • Noen ser ikke vitsen med å ha nynorsk – andre ser ikke vitsen med å lære seg fransk (!) på skolen og dessuten ha eksamen i dette. Det måtte jeg, da alternativene spansk og tysk ikke virket stort bedre på meg. Men jeg har aldri hatt noe i mot å lære nynorsk, syntes faktisk det var gøy på ungdomsskolen, og jeg syntes det er viktig å ta vare på en sånn kulturarv gjennom å lære det på skolen. Når vi har tre sidestilte språk i Norge, er det bare rett og riktig at vi skal ha undervisning i minst to av dem! Hva er kult med å komme fra et land uten å ha kjennskap til de offisielle språkene? (Selv om folk kanskje har liten kjennskap til samisk trenger de i hvertfall ikke å fjerne folks kunnskap til nynorsk).

  • spørsmålet er vel om man lærer så mye mer i et fag om man tar vekk deler av det. Blir man bedre i utenlandske språk som engelsk ved å fjerne tysk og fransk som tredjespråk?

    Kanskje får man også mer ut av uka ved å fjerne søndag og heller ha seks dager på 28 timer hver?

  • Jeg mener bestemt bokmål og nynorsk bør fortsette å være sidestilt i Norge, men det er en interessant diskusjon om vi skal fortsette dagens grundige undervisning av begge målformer på alle skoler.

    Jeg er vokst opp på Østlandet med bokmål som hovedmål, men hadde stor glede av nynorskundervisningen, og den ga definitivt en merverdi i undervisningen av norsk litteratur og historie! Sånn sett tror jeg faktisk vi med bokmål som hovedmål vil tape mer på å miste nynorskundervisningen enn omvendt.

    Karianne

  • Helt enig i at man bør fjerne nynorsk! Hva skal man med det? Ikke lenge siden jeg var ferdig fra den videregående skole og jeg har aldri – ikke en eneste gang – hatt bruk for det jeg lærte i nynorsk. Det var bortkasta tid, beklageligvis, som jeg hadde trengt til f. eks. biologiprøver og norskstil. Og for så vidt tenker jeg meg at det vil være lettere for noen som snakker nynorsk å lære seg bokmål siden det faktisk er bokmål som man leser så og si overalt (f. eks. nettaviser). Jeg synes nynorsk var grusomt og en pine gjennom vgs.

  • Anette, casene du refererer til med advokater og offentlig ansatte viser jo bare en uheldig konsekvens av det faktum at vi har to sidestilte skriftspråk. Spørsmålet er vel heller hvor lenge vi skal tviholde på denne praksisen. Om en nynorskbruker sender en skriftlig henvendelse til kommunen og får svar på bokmål, tror du ikke vedkommende skjønner budskapet? Er det ikke bedre at både advokater og offentlig ansatte svarer på sitt eget språk, i stedet for å knote på et språk som føles unaturlig for dem? Når det gjelder advokaters behov for å tolke nynorske tekster? Come on! Så uforståelig er vel ikke selv de juridiske tekstene på nynorsk? Og er de det kan vel advokatene få bistand fra noen som har nynorsk som hovedmål? Jeg ser ikke problemet.

    Jeg syns Roar kommer med gode poenger. Det snakkes om kulturarv. Javel? Vi kan vel lære om denne kulturarven uten nødvendigvis å måtte lære grammatikken? Det gir meg jo ingenting at jeg i ungdomsskolen og videregående lærte nynorsk. Reglene er glemt. Men jeg forstår jo nynorske tekster hvis det trengs? Det var rett og slett bortkastet tid med den nynorskundervisningen.

    Til tja vil jeg bare si følgende: ja, hvis det å fjerne tysk og fransk som tredjespråk fører til økt fokus på engelsk, da blir elevene sterkere i engelsk.

    Jeg liker argumentet til anonym kl. 1810, om at vi bare trenger ett skriftsspråk, så får vi heller la gå med at det kan inneholde mange ord, også fra dialekter.

    Silje, takk for at du tester kommentarfeltet forresten 🙂

  • Du skriver at de unge ikke interesserer seg i å lære nynorsk, men før man kan lese og skrive så har ikke de unge noen preferanser. De vil gjerne lære å lese og skrive det som er enklest for dem. Det er lettere for en unge på vest-landet å lære bokmål idag enn for 100 år siden pga massemediene. De blir eksponert for bokmål 24/7.

    Så hav med å "legge" ned bokmål? Fra nå av skal alle som begynner på skolen KUN lære nynorsk. Barna ville ikke hatt problemer med dette viss de har kompetente lærere. Det er litt provoserende at så fort man snakker om å fjerne sidemål så tolker folk dette dithen at vi skal fjerne nynorsk!

    Som flere har nevnt så må man kunne skrive og lese nynorsk om man skal jobbe i stat/kommune for man skal kunne svare den som henvender seg til kommune/stat på den målformen de har fått brev i. Og det er faktisk ikke for mye forlangt at gamlingene på vest-landet, indre øst_landet osv skal få brev fra kommunen på det skriftspråket de har fått inn med morsmelka.

    Skriftspråket vårt er ett betent tema fordi det setter igang så mange følelser hos det norske folk. Det handler om identiteten vår. Identitet som norske, ikke kua under danmark lenger. Men vi kan ikke fortrenge historien som sier at vi faktisk var under danmark i 400 år. Så den språkdebatten som startet i 1830-40 slutter vel egentlig aldri helt…

  • Eg vel å skrive på nynorsk, sidan saka er nettopp for nynorsken. Å fjerne sidemål i skulen vil i praksis seie å fjerne nynorsken. For sjølv om ein skal ha valfriheita til å velje det skriftspråket ein sjølv vil, blir det til at ein må velje bokmål for å ha kompetansen ein treng i mange jobbar. Få riksdekkjande aviser er villege til å la sine ansette skrive på nynorsk, og mange arbeidsgivarar forventar at alle saksdokument og andre tekstar vert skrivne på anna enn bokmål. Dermed vil mange bli tvugne til å velje bokmål som hovudmål slik at dei skal kunne skrive dette skikkeleg.
    Dessutan er nynorsk det skriftspråket som ligg nærast dialektane og som liknar mest på Noreg sitt skriftspråk før vi kom i union med Danmark.
    Det er dessutan mange som har bokmål som hovudmål som ikkje skjønar kva mange av dei nynorske orda betyr, eller som faktisk klarar å lese ein tekst som er skriven på nynorsk. Eg har lita tru på at denne reformen vil føre til noko anna enn at dei som har bokmål som hovudmål vil få endå større vansklegheiter med å forstå nynorsk.

  • Er det ikke slik at man skal passe på "an-be-het-elsene" i nynorsk, Ingrid? 😉 Tro man helst skal skrive tilsette i stedet for ansette og tyder istedet for betyr og vanskar istedet for vanskeligheter.

    Jeg påpeker ikke dette for å være flisespikker, men for å sette lys på et problem med nynorsken. Sidestilte former. Det kan godt hende at man kan skrive ansette, betyr, kjærlighet og trygghet alt man vil i nynorsk. Viss man kan det så kan man det på LIK LINJE med tilsette, kjærleik og tryggleik, og det er jævlig forvirrende! Om noen bare hadde hatt enklere regler og mindre valgmuligheter for hvordan stave samme ord, hadde nok mange strevd LITT mindre ihvertfall…

  • Kva skal bokmålsbrukarar og nynorskbrukarar med språk i det heile tatt? Kan vi ikkje berre sjå dumt på kvarandre……..?

  • For elevene er det slik at opplæring i vestlandsmål (også kalt nynorsk) stjeler tid og krefter fra viktigere oppgaver.
    For lærerne som underviser i norsk, er vestlandsmålet pyton. Jeg er selv vestlending, lektor i videregående skole med blant annet et mellomfag i norsk fra universitetet. Og jeg kan ikke med min beste vilje se behovet for opplæring i en delvis modifisert utgave av Aasens landsmaal. Ivar Aasen mente da også at hans oppkonstruerte vestlandsmål ikke skulle påtvinges noen. Men det endret seg da datidens bondeparti – Venstre – kom til makten gjennom en form for revolusjon i året 1884. Året etter – i en oppløftet nasjonal-euforisk stemnig – fattet man jamstillingsvedtaket, der landsmålet skulle likestilles med bokmålet. Skal det liksom ha noe med kulturarv å gjøre at vi fortsatt tviholder på at elever skal påtvinges vestlandsmålet, og at lærerne skal bruke fritiden på å rette det hjelpeløse mølet elevene skriver. Med seks offisielle former bare for ordet mulig, mogeleg, mogelig og så videre, sier det seg selv at det ikke lar seg gjøre å rette stiler på vestlandsmål innenfor normal arbeidstid.
    Lektor og forfatter Ragnar Hatlem

  • Hvis ett skriftspråk skal bort, bör det faktisk bli det konstruerte språket som ingen annen tilknytning til norsk har enn danskhat og forakt for vår historie. Det riktige språket, riksmålet kan forbli skriftspråk, så kan alle som vil tale og skrive sine lokale dialekter. Om skolen gav undervisning i dialektene uten puggekrav, skulle norskfaget få relevanse igjen.

    Konrad Gunnarsson

  • Det å fjerne skriftelig vurdering og opplæring(og eksamen) i sidemål, vil på ingen måte utrydde språket. Vi må så absolutt lese nynorske bøker, og lære om vårt lands litteratur historie, for som nevnt over, er nynorsken viktig her! Men! vi må se fakta i øynene. Jeg er selv elev ved VGS, og jeg ser at både her og på grunnskolen sliter utrolig mange elever med å skrive ordentlig norsk. (med ordentlig norsk mener jeg verken bokmål eller nynorsk, men det de er oppvokst med) Vi kan selvfølgelig påpeke at bokmål bare er noe vi har plukket opp fra danskene, men alle forslag om å fjerne bokmål fra landet er urealistiske. Akkurat som å fjerne nynorsk. Vi er kanskje et lite land, men vi har rom for begge språkene. Men hvordan vi lærer sidemål per dags dato er feil. Vurderingene planter et hat mot sidemål(spes. nynorsk) i mange ungdomssinn. De færreste har noe imot å lese sidemål, eller lære om det. Ved å fjerne det kan vi da øke gleden norsk skoleungdom har over sidemål, og dermed gi dem mer motivasjon som igjen gir dem økt kompetanse. Om enn de ikke kan bøye ar og er verb. For jeg tror vi alle kan enes om at dét ikke er meningen med sidemål.

  • kanskje man kunne fjerne norsk helt. Stadig færre i verden som skriver og leser det bra nok. Vi kan ha litt om norsk i historietimene, siden det er en del av vår kulturarv. Så kan vi heller fokusere på økt bruk av engelsk og kinesisk slik at vi ikke faller helt ut. Synes det er fryktelig å høre om norske barn som sliter med kinesisk og engelsk bare fordi de må bruke mye tid på norsk som eget fag.

  • Har sett mange som skriver at nynorsk er en "kulturarv" og at "de som snakker nynorsk må jo lære seg bokmål". Ja, nynorsken er en del av vår kultur, og for all del, det har jo både skriver her og flere kommentarer sagt at å lese nynorsk er ikke noe problem. Å lære om hvordan man skriver på nynorsk, som i å ha noen eksempler eller noe, sure. Go ahead. Men jeg, som jobber i skolen og ser hvor svak mange elever er på skolen vet veldig godt at hvis vi kunne ha brukt de timene man bruker på nynorsk på enten vanlig norsk eller på andre fag hadde elevene selv fått så mye ut av det. I tillegg, hvis man skulle ha begynt enda tidligere med nynorsk hadde alt håp vært ute. Elevene sliter allerede med å lære både norsk og engelsk i småskolen. Kaster man inn enda et skriftspråk kommer 80% av elever til å gå under. Motivasjonen til elever ang. nynorsk er også forferdelig, forståelig fra min side, noe som gjør at mange rett og slett hopper av nynorsken tidlig og får dype hull. Når man da skal lære nynorsk gjennom videregående og for mange også videre derfra, sliter man veldig mye pga. et fag og et skriftspråk man verker bryr seg om å kunne eller kommer til å trenge.

    For a avrunde. Lære om nynorsk, hvilken effekt det har hatt, lese nynorsk poesi og/eller bøker. Fantastisk. Har man godt av. Lære å skrive det? Unødvendig.

  • Etter 4 år med tysk på skolen, kan jeg ennå ikke bruke tysk til noe fornuftig, nynorsk er i hvertfall en del av den norske virkeligheten alle må forholde seg til. Litt kjennskap til språket er vel greit, uansett hvor bortkastet det er å lære å skrive språket. Hadde holdt med å lese og forstå det, det er ikke så ulikt, så det er ikke så vanskelig. Må si jeg har litt problemer med det kunstige språket i enkelte NRK-sammenhenger, ellers er det greit.

    Generelt synes jeg språkundervisning burde konsentrere seg om forståelse, ikke så mye om grammatikk og skriving, engelsk og norsk holder for min del, greier å bestille øl og mat både i Tyskland, Frankrike, Italia og Spania likevel. Nå fortiden burde vel alle lære seg litt om russisk, arabisk, polsk, kinesisk, japansk osv også. Det praktiske hadde jo vært å kunnet alle språk, men det er vel litt vanskelig!

  • Som bokmål-bruker synes jeg det er helt unødvendig å bruke så mye ressurser på nynorsk i grunnskolen. Jeg er enig med en over her som foreslår å ha en innføring i nynorsk som er litt lettere enn hva jeg hadde i skolen og gå litt bort i fra forsøket på å løfte nynorsk opp på bokmål-nivå på de kanter av landet som ikke bruker nynorsk som hovedmål.
    Nynorsk er helt sikkert viktig for de som ha dialekter som nærmer seg mest nynorsken, men for svært store deler av Norge betyr ikke nynorsk noe annet enn at de tekster litt variabelt på NRK sine programmer…
    Det er en annen ting jeg misliker med det, og det er når programlederne på NRK tvinges til å snakke nynorsk som i hovedsak kun er et skriftspråk, i stedet for å holde seg til sin dialekt som er mye mer naturlig. Dialekter er flott, nynorsk er tilgjort.

  • Altså. Jeg kan snakke og skrive svensk så mye, mye bedre en nynorsk. Hvis ikke det sier noe, så vet ikke jeg.

    Ken

  • Kan ikke lille Norge bare bestemme seg for ETT språk? Samme for meg og mange andre om det er samisk, nynorsk eller bokmål, bare det blir ETT! ETT språk å bli god på. Jeg har dysleksi og har en utfordring med alt som har med språk å gjøre. Dermed blir det dobbelt så utfordrende med et ekstra mål å lære seg. Det er så bortkastet bruk av tid til ingen nytte. Så politikere – vær snill å bestem dere for ETT av dem.

  • Jeg må bare si meg veldig enig!
    Det er idiotisk at vi er nødt til å skrive to skriftspråk i lille Norge.
    Så utrolig mye tid det har gått med på å lære nynorsk grammatikk som jeg kunne brukt på noe annet.

  • jeg er imot nynorsk karakterer, men dere som sier at nynorsk ikke hjelper for de som allerede sliter med bokmål tar ganske feil. Man kan lett søke og få fritak fra nynorsk karakterer og heller få gjort om alle prøver og sånn til bokmål og konsentrert seg mere om hovedmålet sitt.
    Jeg slet med de fleste fagene på ungdomskolen og fikk derfor fritak fra nynorsken, måtte sitte i timene og høre på, men slapp og lese opp tekster og svare prøvene på nynorsk

  • Jeg er helt enig, nynorsk bør utgå, elever trenger kun og kunne lese det.Det er bedre de for bruke læringen til andre ting som er viktigere som ; Norsk-matte-engelsk

  • Skal starte med en historie fra da jeg var liten og uten å vite det lånte en bok på nynorsk fra biblioteket på skolen. Jeg påpekte dette til læreren og fikk tilbud om å bytte bok, bare fordi den var på nynorsk. Selv har jeg vært en sterk nynorskhater opp igjennom årene, men etter å på vgs havne i en nynorskklasse med et uhell ble det faktisk interessant.

    Det jeg vil fram til er at det som skaper så utrolig mye negasjon til nynorsk er nok mer voksne, foreldre, lærere som har vokst opp med bokmål og som har mange av de samme meningene som flere av dem som har kommentert her. En skole hvor jeg er fra måtte nesten legge ned, det var en nynorsk skole. Elever som skulle ha gått der ble sent til andre skoler av Foreldrene fordi de ikke likte nynorsk.

    Har en tante som er lærer i Oslo, men som er født og oppvokst på vestlandet, hun forteller at flere ganger må hun forklare seg selv fordi elever ikke forstår hva hun sier, om ikke dette er et tegn på at nynorsk er nødvendig vet ikke jeg. Ved å fjerne det obligatoriske kommer (ikke for å krenke noen) flere østlendinger til å slite med å forstå oss på vestlandet.

    Vil bare si at det har blitt forsøkt med muntlig undervisning i nynorsk tidligere med meget dårlige resultater.

    Konklusjon: Nynorsk er nødvendig for samhold og forståelse i landet.

  • 5-10 % av nordmenn bruker nynorsk, hvilket innebærer at 90-95 % bruker bokmål. Likevel er begge språkene likestilt.

    Dere brukere av nynorsk må ikke tro det bare er oss i øst som sliter med å forstå dere. Vet dere hvor mange som bruker nynorsk i Nord-Norge? 0,07%! Det er galskap at det norske folk skal påtvinges et slikt minoritetsspråk. Det er mer fornuftig å lære seg samisk, eller kebabnorsk.

    Språk er det perfekte demokrati. Bokmål har utviklet seg naturlig som en følge av impulser fra utlandet.
    Nynorsk er konstruert, basert på hvordan vestlandske bønder snakket for 150 år siden. Det er et uttrykk for hat mot utvikling og det som er fremmed. Det er galskap.

    Kultur? Ha! Vi lærer ikke å skrive med runer, fordi det er historie. På samme måte som nynorsk er historie.

  • Språk er mye mer enn tegn for å skape kommunikasjon. Det er ett av de ytre tegnene på individets selvforståelse, verdisyn, røtter, identiteten, det som skaper jeg,et. Undertrykkes språket, uansett hvor sublimt gjennom å bli satt på godvillig sidelinje, vil det prege selvforståelsen. Se hvordan samisk har vært belagt med skam og tabu på grunn av fornorskings-overgrepet fra statens side.
    Dersom den delen av Norge som har bokmål som sitt språk vil nedgradere det som er med og gir oss mindretallet som bor i Noreg vår identitet, setter de kontrakten landets eksistens hviler på i spill. Fjernes nynorsk som et av statens og nasjonens likeverdige språk, er det tid for å tenke på Kosovo/Kosova og danne en ny stat, uten monarki, vest for vannskillet. Bergen har vært hovedstad før.

  • Jeg mener vi bør har tvungen opplæring i de gamle norske målenhetene som alen og snes. Hvordan skal det gå med norske elever om de ikke forstår Wergelands "vi alen lange"? Kulturaven vår vil dø ut og vi vil bli evige ulykkelige. Nei, tvungen opplæring og to eksamener i matematikk; en med titallssystemet og en med de gamle målenhetene.

  • En blir ikke klokere i hodet om en må drasse på to tre norske språk. Bort med nynorsken og samisk. Det siste er vel bare for at desse kan skjelle os ut uten at vi forstår det. Skulle vi så ha alle disse språk som invandrerne kommer med ville det jo bli reine Babels forvirring hahaha

  • Nynorsk som eget fag er unødvendig og burde heller vært erstattet med andre fag som elevene faktisk vil kunne ha nytte av senere i livet.

    Man kunne ha litt nynorsk historie i norsk timene, det hadde holdt. At elever må pugge nynorsk gloser er helt bak mål, totalt bortkastet tid. Nynorsk i seg selv er veldig enkelt grammatisk sett, langt enklere enn bokmål, men hvorfor bruke dyrebar tid på å lære et 'sidemål' som kun blir brukt av noen få hundre tusen mennesker på vestlandet.

  • Hør hør! Nå burde vel en ikke legge alt for mye følelser i et tema som omhandler noe så omgripende som nasjonalspråket, men har selv fått erfare hvor hardt det å ha nynorsk og bokmål som adskilte språk/fag kan gå ut over norskkarakteren, da mye er svært lett å forveksle. Samtidig kommer jeg fra distriktet, og personlig syntes jeg ikke nynorsk tilførte særlig mer forståelse av dialekter som jeg ikke hadde lært muntlig via samtale uansett.

  • Jeg ble feridg på VGS for 5 år siden.. manglet kun nynorsk skriftlig eksamen for å få studiekompetanse men har ikke klart den på flere forsøk. Føles ganske dumt å ikke kunne studere pga det, jeg har brukbare karakterer i matte, biologi ol. men er ikke så god i norsk, fritak får jeg heller ikke fra sidemål.

    Har heller ikke hatt brukt for nynorsk _en_ gang siden jeg begynte å jobbe etter vgs heller.

  • nynorsk er en jævla vits. Jeg ler av nynorsk entusiastene. Takk for 2'ern jeg satt igjen med, hilsen en som sliter med bokmål nok som det er.

  • Heilt enig , det holder med eit sidemål, bort med bokmål !! Nynorsk er for halve Norge det rette språket og bruke, både i daglegtale og skrift . Skal ein berre sånn i farta ta vekk identiteten til halve Norge da???

  • "Så kan man vel nevne at faktisk 90% av alle ungdommer hater matte også. Skal ikke bare fjerne det også ?"

    Du kan ikke sammenligne Nynorsk med matte.
    Argumentet for å få fjernet nynorsk er ikke fordi de fleste hater det, men i daglig bruk bruker de fleste nordmenn bokmål.
    neste gang du kommer med prosentanvisning, vis kilden. ellers er det ikke troverdig.

  • Nynorsk burde være valgfritt, jeg selv søkte på universitet i london, men kom ikke inn fordi nynorskkarakteren dro med ned, fikk 4-5 i alle fag utenom nynorsk, 2 fikk jeg der.
    Hva skal jeg med nynorsk hvis jeg har bestemt meg for å jobbe innen teknologi å utdanne meg som ingenør i matergrad i London?
    Tok opp nynorsk etterpå da, sløste bort halvt år, som jeg kunne bruke for å utdanne meg videre for noe jeg brennner for.

    Fjern nynorsk og bokmål, alle lær Engelsk. Internasjonal kommunikasjon, hele verden samlet!

  • Hvis det er globalisering det er snakk om, så kan man like gjerne bare fjerne norskspråket i det store og hele og lære seg engelsk og russisk(???) heller.
    Og forresten: nynorsk er ikke DIALEKT… Til dere som har nevnt det. Og nynorsk muntlig ? Seriøst…? Det tror jeg folk hadde gått mer imot enn å måtte ha en eksamen eller to iløpet av puberteten.
    I stedet for å fjerne nynorsken kunne vi heller hatt mye mer, så hadde vi faktisk kunne lært mer og man hadde gjerne innsett at det ikke er så ille.
    En siste ting: det virker jo som om alle sammen her overlevde en vurdering i nynorsk? Hvorfor i all verden skaper dere dere sånn?

  • Jeg skjønner ikke med beste vilje at dette skal være så sårt. Se på engelsk, det er mindre variasjoner mellom amerikansk, engelsk (UK) og australsk skrive måte. Talespråket har en uendelighet av variasjon i Irland, Skottland, Australia, New Zealand, Canada og USA for å nevne de største. Er ikke det bevis godt nok for at det er fult mulig å beholde talespråkets karakter og variasjon selv om en har ett felles skriftspråk? Jeg hadde selv nynorsk som hovedmål i grunnskolen. Det tok en brå slutt den dagen jeg gikk ut av ungdoms skolen. Jeg snakker dialekt og kommer alltid til å gjøre det, men jeg har skrevet mine siste nynorsk settninger for lenge siden..

  • Ikke for alle er målet å "overleve" en vurdering.
    Noen har høyere mål i livet og trenger mestring i alle fag for å komme inn på studier de selv brenner for, nynorsk blir vanskelig å mestre fordi
    fleste med høye mål forstår de ikke har bruk for det senere i livet.

  • Tusen takk.
    Fjern bastardspråket.
    Tenk hva dette har kostet i alle disse årene???
    Er det noe rart i at skoler forfaller og elevene blir lei??
    Det er 51 år siden jeg forlot Tønsberg Kommunale høyere Almenskole,men jeg grøsser ennu ved tanken på nynorsk grammantikk, som gjorde at jeg idag skriver en forferdelig blandingsnorsk.
    Det samme med skrift,"formskrift"…….det endte opp med en knotete blanding…….
    Dialekt er fint,men på riksdekt TV låter det dumt.
    Globalisering??? Det må komme, med er ikke påtvinget.
    mvh
    gammel sjømann

  • Dialekter og skriftsspråk er spennende. Men jeg ser ingen grunn til å kalle nynorsk "likestilt" med bokmål. Bokmål er mye mer utbredt og relevant — spesielt da også for våre nye landsmenn.

    Engelsk og Norsk er det man skal lære seg på skolen. Nok om det!

  • argumentet med at man aldri for bruk for sidemålet er for billig!

    Jeg kan si det om de aller fleste fag, eller deler av alle fag. Skal vi da bare fjerne undevisning?

    Kansje Nynorsklandsdelene kan bli et eget samfunn!

  • Dette er diskriminering.
    Det er godt kjent at når han utformet nynorsk ikke kom nordover i landet pga manglende midler.
    Og de nordnorske dialektene har ikke fått noen innflytelse på nynorsken.

    De som bor på vestlandet kan da bruke Nynorsk som hovedmål, og de som bor sørpå kan bruke bokmål.

    Hvis man absolutt vil ha Nynorsk, så sier jeg…

    Æ vil ha NORDNORSK dialekt på skolan æ!
    Æ kræve faktisk at vi skape og ett nordnorsk sidespråk.

    Bare for å demonstrere idiotien i å tre nynorsk ned over alles hoder.

  • Få fjerna detta grautmålet en gang for alle. Dem som vil ha nynorsk kan velge det som valgfag,og dere i vest kunne valgt bokmål som valgfag. Jeg må ta opp igjen eksamen i nynorsk nå etter 7 år.Å det er mange lærere jeg har snakket med,som synes at den nynorsken kunne den ha kuttet ut. Jeg sier ikke HÆ? når jeg hører noen snakke nynorsk,og jeg forstår mange språk ved bare å høre.Men å skrive det……Det er da ikke noe vits å ødelegge flere år på skolen for å lære nynorsk. Jeg kan med hånda på hjerte si at JEG HATER NYNORSK.

  • Spynorsken kan dø.
    Er ikke noe å diskutere en gang.. Alt det gråte om at det er diskriminering etc er bare tullball. Blir rett og slett kvalmt..

  • jeg bor selv på vestlandet men har gitt opp nynorsken, ikke fordi jeg har noe imot selve språket men fordi det er latterlig å sjonglere med 2språk i et lite land. Det er egentlig helt idiotisk at vi har flere språk i verden. Vi burde alle hatt felles språk slik at vi alle kunne forstått hverandre. Ingen kan lære alle språk, hva i alle dager er poenget med flere språk? Tenk om alle bøker, alle filmer alt hadde samme språk? Hadde vert fantastisk.
    Greitt nok at mange identifiserer seg med språket sitt men det er bullshit, en skal ikke identifisere seg selv med språk, jobb eller størrelsen på garasjeporten. Det er din personlighet som identifiserer deg, noe vi i norge snart har glemt. Materialistmetropolen norge, folket uten identitet som har kranglet om skriftspråk i hundre år uten å bli enige. Forskjeller skaper splid, mennesket trenger likhet, felleskap ikke splittelse..

  • Er dere egentlig klar over hvor bokmålet kommer i fra? Det er faktisk DANSK hvis dere ikke visste det..

    Nynorsken var basert på våre mange dialekter, og er dermed erkenorsk som fårikål.

    Personlig så støtter jeg IKKE fjerning av nynorsken, men heller å gjøre nynorsk valgfri der bokmål er hovedmål.

    Å fjerne nynorsken helt vil i mine øyne være som å voldta Venus fra Milo med pressluftbor..

  • Sjøl om i har bodd på østlandet i fleire år, kjem i fra Molde. Molde har jo dialekt som kann ha nokken likhetstrekk med nynorsk, men i meine at det e heilt idiotisk at ungan ska tvinges te å graute rundt me Ivar Aasens samle.
    Om de ska være nokka såkalt nynorsk i skoorn, ska'n vær valgfri.
    De e i alle fall ei skamm at vi ikkje kan ha ett navn på landet vårt. Hadde i kunna valgt sku i tatt ungan mine bort fra ny-norsk NÅ!!

  • SIDEMÅL folkens, ikke glem sakens kjerne! Vi snakker ikke nynorsk eller bokmål. Fjerning av sidemål betyr bokmål ut av nynorsk skoler, og nynorsk ut av bokmålskoler

  • Hadde ikkje elvane i den norske skulen vorte tvungne til å ha nynorsk hadde endå fleire "HÆ?!" møtt meg då eg flytta til austlandet for eit halvt år sidan, og tru meg, eg får meir enn nok allereie!

    læraren min på ungdomsskulen hadde eit bra poeng: me var blanda klassar av bokmål og nynorsk, derfor valde læraren å ta annakvar veke på kvart skriftspråk i undervisninga. I bokmålsveka var alt fint og ingen klaga, i nynorskveka derimot, då var det ikkje få klagar som faug inn, sjølv FØR undervnisninga var starta! På tross av dette var det STORE forskjeller på karakterane både i hovudmål og sidemål. Elevar med nynorsk som hovudmål gjorde det vesentlig betre enn dei med bokmål som hovudmål, på tross av at dei fekk mindre undervisning enn dei skulle hatt.

    Det kan nok vere meir utfordrane å lera nynorsk enn bokmål, men er det ikkje av utfordringar me vert betre?;)

    Å fjerne nynorsk vil vere heilt feil retning å gå, ungdom i dag treng slite litt (eg er ikkje meir enn 20 sjølv, så veit korleis me ungdomar i dag er!)
    Kva med å heller få facebook på nynorsk, og utfordre vg, dagbladet o.l til å leggje om til nynorsk for ein periode? Det kunne vore noko det!

    kristin

  • Veldig bra. Spør du meg kan man bare fjerne alt. Men dette er min mening. Ett skriftspråk. Bokmål. Keep it simple!

  • For jeg som bor i Oslo-området, var det rimelig surt å ende opp med bedre standpunktkarakter i nynorsk, enn bokmål etter videregående.. hvorfor? Jeg følte at vi fikk alt for lite oppfølging og undervisning i det å beherske språket, og definering av forskjellige former osv. Bokmålsnorsk ble for meg norsk historie. Ikke kunnskap om det å formulere seg på best mulig måte. Totalt mislykket (Gikk ut i 2003) Fjern nynorsk som fag i bokmålsområder!

  • De som snakker nynorsk er ofte for nynorsk. Jeg snakker mere nynorsk en jeg snakker bokmål. Men jeg vil fortsatt ha det vekk. Det er jo mere en dialekt en et språk?! 1 skriftspråk!

  • Jeg har nettopp hatt særemne om det der. Er helt enig! Er ikke nødvendig å ha to skriftspråk. Det å ha sidemål er som regel ufrivillig fra elevenes side, og det hemmer den kreative utviklingen fordi vi hele tiden tenker på å skrive riktig istedenfor å skrive etter en sjanger og bruke fantasien.

  • Mitt hovedproblem med nynorsken er at det er en sammensurring av alle de norske dialektene, så det er ikke noen helhet eller logikk i språket. Det føles som at språket er lagd på vims.

    Med det sagt, så vil jeg og si at selv om bokmål er bedre sammensatt og mer logisk enn nynorsk, så har det fint lite med Norge i seg selv, eller norsk kultur, å gjøre.
    Men det er ihvertfall et skriftspråk alle i Norge har lett for å forstå; Også svensker og dansker forstår bokmål. Prøv å skrive nynorsk til en svenske eller danske og se hva som skjer…

  • Vi forstår nynorsk bare ved å kunne bokmål. Vi nordmenn er så heldige å ikke bare forstå det, men også svensk og dansk. Årene man har med skole bør brukes til å lære nyttige ting. At de som snakker nynorsk må lære bokmål er en annen ting for de vil bli oppfattet som analfabeter om de ikke skriver riktig norsk.

  • "Bare fjern den søppla, den skaper bare irritasjon.

    Mest tragiske er at vi tviholder på den søppla! "

    Så er det jo de som synes bokmål er søppel og. Så denne typen argument er bare veldig patetiske.

  • Jeg forstår ikke at folk sier at bokmål er kulturløst. Bokmål reflekterer store deler av den moderne norsk historie. Det fremstår for meg som tåpelig å prøve å mørklegge dansketiden og dets konsekvenser på språket vårt.
    Dessuten er jo Engelsk på fremrykk inn i språket vårt, Norsk vil nok bli utsatt for mye større forandringer som følge av dette. Det en må huske på er at et språk er dynamisk, det forandres fortløpende av språkbrukerne som følge av innput fra daglig livet. Men dette behøver ikke å være en negativ affære.

  • Synes at det er diskriminering at alle skal ha nynorsk, en dialekt som de snakker et sted i sogn og fjordane. Mange hevder at det er slik vi snakker i Nord-Norge for eksempel. Dette er bare bullshit. Har hatt tvungen nynorsk som hovedmål i 7 år til ingen nytte.

  • Eg er dyslektiker som slit med bokmål. Fekk heldigvis fritak frå bokmål. Lever godt uten å skrive bokmål. Viss eg må skrive bokmål må det i så fall bli lov å skrive ord som sjå, ikkje, eg, gjere, vatn, kvar, kva, korleis, skule, mjøl, sjuk, sjukehus, heim, sjøl, veit, ein/ei/eit, o.s.v. Det vert unatuleg for meg og skrive desse orda på bokmål. Nei, eg er ikkje fro sogn og fjordane 😛

  • Nynorsk er viktig for norsk kultur. Derfor en del av pensum i norsk på videregående er norsk språkkultur. Her spiller nynorsk en stor rolle.

    Jeg synes norskfaget, grammatisk sett, burde ha ett skriftspråk. Om det er nynorsk eller bokmål bryr jeg meg ikke særlig om, så lenge det er ett skriftspråk. Kjenner mange som ikke kan forskjell på de/di og har flust av ord delings feil.

    Jeg sier ja til ett skriftspråk, men bryr meg ikke om hva valget faller på. Det beste er om det blir en overgangsperiode, slik at de som har f. eks bokmål kan bruke dette hele tiden selv om det velges nynorsk.

    Blir språket bestemt slik, vil det som blir "valgt bort" sakte dø ut. Valget starter på barneskolen. Og blir ikke tatt av den voksende generasjonen, men av den allerede voksne generasjon.

  • Eg er for så vidt einig. La oss få bort bokmålet som er ein dårleg kopi av dansken.
    No når du har starta denne debatten tykkjer eg det ville vore på sin plass at du forsette å diskutere her.

  • Det er fult mulig at i indre gokk i Sogn og Fjordane så brukes nynorsk mer enn bokmål, men MAJORITETEN av Norge bruker bokmål.

    Det er nærmest egoistisk å dere nynorsk fanatikere å kreve at generasjon på generasjon i resten av Norge skal lære seg et språk som blir brukt svært lite.

    La elever i den norske skolen slippe å slite med flere skriftspråk.

    Det er alt for lite konstruktiv undervisning i skriving på bokmål. Om nynorsk kunne velges på lik linje med Fransk, Tysk, Spansk osv hadde det gått, selv om svært få sannsynligvis hadde valgt Nynorsk.

    Er vel nærmest smartere å lære seg urdu,samisk eller arabisk når det sannsynligvis er flere som har det som morsmål enn enn nynorsk.

    men dere som er spynorsk fanatikere får selvfølgelig lov til å skrive det, men dere er minoriteten, og minoritet betyr dessverre i deres situasjon "gruppe som er i mindre tall".

  • Fullstendig enig!
    Vi bor i en såkalt nynorsk-kommune. Min eldste begynte på skolen i høst og jeg søkte selvfølgelig om bokmål (er opprinnelig fra østlandet). Heldigvis for meg så var det nok foreldre som søkte om bokmål til ungene sine slik at vi fikk denne muligheten (minimum 10 stk). Men hva skjer hvis noen av de andre to ungene mine ikke får det? Jeg har alltid hatt problemer med nynorsk, og hvordan skal jeg da klare å hjelpe barna mine med leksene?

    Jeg hører at til og med foreldrene som er født og oppvokst i denne kommunen, og har hatt nynorsk som hovedspråk på skolen, synes det er vanskelig og søker barna sine over på bokmål…

  • Nei, hva er vitsen med å lære seg to skriftspråk? La ungdommen stagnere i bokmålen og bli språklig avstumpet. Fjern fremmedspråkopplæringen også, for hva trenger man vel det til? Hele Syden kan jo bokmål -_-

  • Det er vel heller ikke så lenge til Norge begynner å snakke engelsk..Og fremmedspråk er viktig for å kunne kommunisere med verden, bare se på charterfeber. Se hvordan Nordmenn blir fremstilt? de kan jo nærmest ikke engelsk en gang.

  • Jeg går generell studiekompetanse nå og er utrolig hardt med alle fagene.
    Veldig stort pensum som skal kunnes og Norsk faget er det største faget med nesten minst tid. Nynorsken tar utrolig mye tid vekk ifra andre ting som må kunnes og i mitt tilfelle mister jeg litt fokus på andre ting i Norsk faget når vi i tillegg har NN å lære.

  • eg skrive nynorsk. eg kan lese nynorsk og bokmål, men å måtte kunne skrive bokmål det trenge eg ikkje, ein he meir bruk for engelsk på søre sunmøre enn bokmål.

  • Hansatid, Dansketid, legg dette bak oss, bruk erfaringene, lag ett norsk språk, skal vi diskutere språkintegrering, Nordmenn i mellom? ett Norsk skriftspråk er mulig. Full respekt for Samisk språk! Språkvansker? Innvandrere sine språkproblemer?

  • Dessert-generasjonen har tatt til mælet, de vil ikke lære noe som krever en innsats. Jeg har gjennom hele min skolegang vært kritisk til å måtte lære sidemål (nynorsk for min del), men det har vært vel så mye med læreren og tidspunktet vi fikk undervisningen, så vel som at det ikke føltes meningsfylt. Bla bla bla, ja vi har hørt argumentene fra begge sider opp og ned i mente: Vi trenger det ikke… like mye som vi ikke trenger algebra i matematikken kanskje? 😉 Nynorsk er med på å berike et, i utgangspunktet, ganske så ordfattig språk. Det skader ikke å kunne benytte begge målformer til å kunne uttrykke seg, selv om en klarer seg greit uten! Jeg er morgendagens lærer, og ser at hvis jeg skal undervise i norsk, så bør jeg sannelig starte sidemålsundervisningen tidlig så man ikke møter den med et brak på ungdomsskolen som i så mage tilfeller! Det handler om å utvide horisonten og holde alle dører åpne for fremtiden. =)

  • Jeg mener at elever bør lære begge skriftspråkene på skolen, men det jeg reagerer på er at sidemål skal få en helt egen karakter på vitnemålet. Det bør være en del av karakteren i skriftlig norsk. Sånn som systemet er i dag baserer hver av karakterene seg på 2-3 tekster, noe jeg mener er fryktelig lite vurderingsgrunnlag. Om begge målformene slås sammen vil én karakter være basert på flere tekster, hvor noen vil være sidemål.

    – Mia

  • Hvor mye koster det å bruke to skriftspråk?
    Er nynorsk en vestlands-dialekt?
    Kan andre dialekter kreve samme status som nynorsk?
    Er det pedagogisk riktig å tvinge elever med språkproblemer,til å lære to skriftspråk?
    Er det ekstreme meninger som lager dårlig språkopplæring?
    Eg er ikkje frå Norge eg e frå Bergen!!!!!!!!!

  • Nynorsk er ikkje ei dialekt. Det er eit skriftspråk. Det same gjeld bokmål.

    Viss me skal gå vekk ifrå nynorsken går me vekk ifrå det å vere norsk. Nynorsk er det som verkeleg er norsk. Bokmål er dansk, bare med mindre babling.

    Det er, og skal vere to likestillte skriftspråk i Noreg(teknisk sett er dei ikkje likestillte, men Regjeringa påstår det). Det at 8. klassingar klagar om at dei må ha nynorsk på skulen er bare tøv. Faktisk får fleirtalet betre karakterar i nynorsk enn bokmål. Eg vil ikkje framstå som nasjonalistisk, men nynorsken er rett og slett ein del av det å vere norsk(ikkje at det har vore positivt sett ut ifrå dei siste månadane).

  • Deilig at noen andre skriver akkurat det man selv mener, men ikke tar seg tid til å skrive. Takk, Liv-Inger:)

  • Utrolig artig med så stort engasjement 🙂

    Jeg står fast ved at sidemålet bør være valgfritt. Det er meningsløst at norske elever skal lære seg to ulike skriftmål. Som jeg har nevnt i kommentar tidligere, jeg skjønner nynorskbrukernes frykt for at deres eget skriftmål kommer til å dø ut. Men å dytte dette skriftmålet over på alle for at et lite mindretall skal være tilfreds blir for dumt.

    Vi bør så definitivt kunne klare oss med ett skriftmål i dette landet. Om det er bokmål eller nynorsk er egentlig ikke så viktig for meg. Men tallenes tale er nå en gang klare. Cand. philol. Inger-Lise Nyheim skriver på Riksmålsforbundets nettsider at andelen grunnskoleelver med nynorsk som hovedmål er 13 % for skoleåret 2010-11. Kilde: http://bit.ly/fuygHP At de resterende 87 % skal tvinges til å lære seg nynorsk er helt hårreisende, etter min mening.

    Mange nevner at nynorsken er sterkt knyttet til det å være norsk. Å fjerne obligatorisk skriftlig nynorskopplæring i skolen vil være å utradere vår norske identitet. Javel? Dette er opplagt ingen fellesoppfatning. Å påberope seg noe sånt på vegne av hele den norske befolkning er egentlig ganske provoserende. Jeg er da 100 % norsk selv om jeg bruker bokmål? Nynorsk ligger overhodet ikke nærmere min dialekt enn bokmål. Jeg er nordlending og snakker dialekt. Jeg har selv opplevd å bo i Oslo og å få "hæ?" (eller nei, mer "hva?") kastet etter meg ved bruk av enkelte ord (type "katti", "koffør", "korsen"), men man må skille mellom dialekt og skriftspråk. Jeg skjønner fortsatt ikke hva han Ljom-kokken sier, selv om jeg har hatt nynorskopplæring i skolen 😉 Argumentet blir for dumt! Selvsagt skal vi ta vare på det rike dialektmangfoldet vi har her til lands. Men vi trenger ikke ha obligatorisk opplæring i nynorsk _skriftmål_ for å klare det!

    Og til slutt, dere som har panikk fordi bokmål har dansk opprinnelse. So what? Tiden under Danmark er da del av vår kulturarv den også? Eller skal vi stryke dette kapitlet fra historiebøkene kanskje?

  • samfunnet utvikler seg, endrer seg.
    språket utvikler seg, endrer seg.
    engelsk dominerer,
    å gå 200-300 år tilbake i språktid, hva er vitsen?
    det er engelsk språk som vil påvirke mest.
    se framover , det bak oss er historie, la det være med det.
    bygg Norge med et felles norsk språk!!
    Språktvang er ikke demokratisk!

  • JA, nynorsk fortjener å bli tatt vare på, akkurat som sveivegrammofonen, telefaxen, stensilmaskinen, MS-DOS og eternitt. Og bevares, la de som vil, fortsette å bruke det, men Å TVINGE barn til å måtte lære det, er meningsdiktatur.
    I hele Hedmark, hvor jeg skriver fra, er det EN elev som har dette som skriftspråk. Alle vi andre snakker BOKMÅL, eller muligens dansk. MEN HVA SÅ?? Nynorsk er med å undergraver elevenes motivasjon til å lære. Tid som kunne vært brukt til å styrke elevenes muligheter går til spille. I en verden hvor konkurransen på arbeidsmarkedet stadig blir tøffere og internasjonal, velger man da å prioritere et politisk fag; nynorsk. Innvandrere slipper å lære det, fordi de blir forvirret. Mine barn må.
    Jeg spår at dette tullet vil fortsette, og begge målene vil tape. Vi hadde hatt større muligheter om barna hadde sluppet å bære staur. Om hundre år snakker vi alle engelsk..

  • Forøvrig annulerer jeg herved alle argumenter for nynorsk. De er gått ut på dato akkurat som målet:)
    Finn noe som er verdt å kjempe for, slik som norsk kontra engelsk.

    Stein Brohjem

  • Tvangs-læring av og med nynorsk.
    Finnes det tvangs-læring av bokmål i nynorsk området på vestlandet? Eller er det full frihet?
    Kan nynorsk tvang skape en pendelvirkning av massiv motstand mot nynorsk. Tvang og sterke meninger skaper større og større motstand mot galskapen.(tvang)
    Språkets utvikling i Norge(bokmål) har gått ifra
    nynorsken, i framtiden er nynorsk fortsatt bare en dialekt. Eller skal språktvang utvides?

  • Når det er slik at mange elever er svake i språk,
    er det pedagogisk riktig å pålegge nynorsk opplæring.
    Det er særlig viktig at grunnleggende opplæring i morsmål må komme først, så når eleven har grunnlag og ønsker å lære nynorsk, så er det en grei sak å ha som valgfag. (morsmål i norge er dominert av bokmål, selv om 1 av 10 vil ha nynorsk.
    Hehe- kanskje fødselstallet i nynorskområdet økes kraftig så vil det etter noen generasjoner bli nynorsk som tar over i norge!!!!

  • Pedagogisk riktig å tvinge elever med språkvansker å lære nynorsk? Mener du virkelig det? Det må i såfall være for fåtallet som har nynorsk som "hovedmål". Hvis ikke er det ekstremt ødeleggende for elever med språkvansker fra før av, som sliter med å løre seg bokmål, som de da kanskje snakker, eller hvertfall leser 95% av tida, å lære seg nynorsk!

    Flertallet er ikke helt urimelig! Vi vil ikke fjerne nynorsken fra historien, vi vil heller ikke fjerne dialekter eller tvinge alle til å snakke bokmål. Vi vil at vi skal ha et samlet skriftmål for alles skyld. Å ha to skriftspråk, vi, som er et så lite land med ekstremt liten kulturell eller geografisk forskjell, er bare så tåpelig! Og "folk vil bare ikke lære ting som er vanskelig" argumentet eller stikk motsatt, "folk som ikke greier å lære seg det er idioter" argumentet holder ikke mål. Jeg hadde spansk da jeg gikk på skolen og ja, jeg syns fremdeles det er vanskelig, men det følte jeg at "Hei, hvis jeg kanskje drar til utlandet en dag får jeg kanskje bruk for dette", men nynorsk, som jeg for den saks skyld lå midt på treet i, greide jeg aldri motivere meg for nettopp fordi jeg følte at jeg aldri kunne bruke det. "Når bruker du algebra eller andre ting du lærer på skolen?". Noen ting bruker du kanskje ikke, men det er kunnskap du deler med hele verden, og alt det kan brukes gjennom høyere utdanning. Det er ikke et desperat forsøk på å gjøre det enkelt for seg selv, ja, jeg sier at nynorsk fanatikere er egoistiske fordi de vil både snakke og skrive sin egen dialekt. Enkelt og greit!

  • Eg må innrømme at eg ikkje har lest alle kommentarane, så eg veit ikkje om det eg påpekar no allereie er sagt.

    Du seier at du ikkje er overraska over at det er "nynorskelskarane" som tviholdar mest på nynorsken. Blir du overraska over at det sikkert er fleire bokmålsbrukarar som vil beholde nynorsken enn det er nynorskbrukarar som vil fjerne bokmål?

    Sjølv om eg sjølv ikkje er ein stor "fan" av nynorsk gramatikk, eller har det som hovudmål, synast eg allikevel at det er ein hugnad å kunne uttrykkja seg på fleire skriftspråk.

    Nynorsk burde vere obligatorisk, som det er i dag, men det trengs kanskje ikkje å gis ein karakter i faget? Litt merkeleg dersom ein ikkje kommer inn på legestudiet i utlandet på grunn av ein dårleg karakter i nynorsk… (no veit ikkje eg om nynorskkarakteren blir tatt med i slike tilfeller, men eg regner med det)

    Det EG irriterar meg over, er at eg no må sitja her og analysere blogginnlegget ditt i ein skuleoppgåve…
    Dersom nokon finn feil i nynorsken min, kan det vere fordi det ikkje gis god nok undervisning i nynorsk.

  • Hvorfor burde nynorsk være obligatorisk(tvang)?
    Du kan gjerne bruke nynorsk jeg har nok med ett morsmål. Nynorsk, ett konstruert språk! bare for en liten del av folket, nynorsk forsvinner av seg selv!
    Husk mine ord!

  • Anonym 6. mars 2011 17:53: Sitter også og analyserer som en skoleoppgave akkurat nå.. Selv om jeg helst skulle ha øvd til matteprøve – et faktisk nyttig fag.
    Må innrømme at når jeg skrive nynorske tekster går det mest i gjetning og ordbok. Gidder ærlig talt ikke å lære dette unødvendige når det er så mye annet å lære som vi faktisk får bruk for.
    Og hva betyr hugnad?? Det hadde jeg kanskje visst dersom vi lærte mer om å forstå nynorsk (og dialekter, for den saks skyld) istedenfor å pugge e-verb og a-verb..

  • Forresten er skoleoppgaven på nynorsk.. Et lite hint fra lærerens side om at han ikke er så veldig glad i sidemålsundervisningen heller, eller?

  • I stor grad handler vel dette egentlig om elevers latskap og/eller manglende kompetanse blant foreldre og deler av lærerstanden på østlandet. La oss være ærlige; med sidemål mener man nynorsk. Dere trenger ikke late som noe annet. Syting om sidemål kommer utelukkende fra bokmålselever (og deres foreldre), og det i seg selv vitner om en ukultur i norsk språkdebatt.

    Det er nettopp slike holdninger som du har som smitter over på barn og gjør dem skeptiske og/eller fiendtlig innstilt til nynorsk. Hadde de bokmålsforeldre dette gjelder tatt en runde med seg selv og kvittet seg med den intoleransen overfor andre skriftspråk og talemål enn sitt eget som kommer så tydelig frem her og andre steder, ville det sannsynligvis også ført til at deres barn var mer åpne for å berike sitt eget språk med sidemål og sett nytten av å beherske ett større ordforråd og alternative bøyninger.

    Læring av språk følger de samme prinsippene som annen læring; du blir ikke dårligere i fysikk av også å kunne matte og kjemi, snarere tvert imot. På BI-slang tror jeg det heter "synergi effekter". Jeg ville ikke blitt overrasket om det viste seg at elever med nynorsk som hovedmål har gjennomgående bedre karakterer i alle språkfag enn dem som har bokmål. Og dessuten kan skrive bokmål bedre enn bokmålselever.

    Gjer noko med holdningane dykk, så vil de nok sjå at resten kjem av seg sjølv.

  • Dette var selvsagt adressert til artikkelforfatter. Å beherske to målformer er dessverre ingen garanti for å finne riktig svar-knapp.

  • Det er jo interessant at viss sidemålet skal fjernast i skulen, vil det medføra at me som har nynorsk som hovudmål slepp å læra bokmål – som er sidemål for oss. Det vil gi nynorskskrivande ei føremon, sidan dei stort sett ikkje har problem med å skriva og lesa bokmål. Korfor skal det vera vanskelegare for bokmålsskrivande å ha nynorsk som sidemål? Hører ingen som vil bokmålssidemålet til livs. Sutring?

Følg @livinger

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Meny

Om meg

Liv-Inger heter jeg. Jeg er blitt 46 (!) år gammel, og bor sammen med familien min i Tromsø. Jeg er gift med gymnaskjæresten min, og sammen har vi tre herlige jenter!

I bloggen min skriver jeg om det som opptar meg, enten det er politikk, sosiale medier, eller et småironisk blikk på egen hverdag.

Her kan du lese mer om meg