Dagligvarebransjen med digital drømmetjeneste?

Drømmen er å slippe å handle med liste
i papirsform og unge på slep!
Foto: iStockphoto.com

Som noen av dere kanskje har skjønt er jeg over gjennomsnittlig opptatt av innhold og prosesser i den digitale sfære. Og ikke bare i jobbsammenheng. Som forbruker syns jeg det er helt konge når gode nettløsninger eller apper kan bidra til å effektivisere hverdagen min. Allerede for to år siden skrev jeg om familiens avhengighetsforhold til Google Kalender. På telefonen er mobilbanken fra SpareBank 1 en sikker vinner. Og nå, nå jakter jeg på den perfekte handleliste-appen.

Tidligere brukte vi en app som heter Shopper, uten at vi ble helt komfortable med den. Har såvidt prøvd Rimi Pluss, men innser at jeg er for utålmodig til å gidde å lete etter riktig merke og størrelse av alle varer før jeg dytter dem inn på lista mi. Jeg trenger bare å skrive «brød, melk, ost» og så videre, uten å måtte bla meg gjennom alle varianter i sortimentet. Ja, og så må appen ha en sosial funksjon. Jeg må altså kunne dele handleliste med mannen. Vet mange sverger til Astrid, men av en eller annen grunn har jeg ikke kommet helt i gang der. IQ-sperre eller noe… 
Men så slår det meg, hvorfor nøye seg med app for å lage handleliste? Hvorfor ikke ta prosessen et skritt lengre? For jeg skulle mer enn gjerne ha bladd meg gjennom sortimentet, hvis jeg samtidig kunne bestille varene fiks ferdigpakket i poser til et gitt tidspunkt! Hadde ikke det vært noe? Å kunne dytte varer inn i en elektronisk handlekurv, legge inn klokkeslett for ønsket henting, for så å svinge innom butikkens drive-thru på vei hjem fra jobb? Der er det bare å få posene (selvsagt sortert etter tørr-, kjøle og frysevarer) kjapt utlevert, for betalinga er jo utført på forhånd! Man kan sikkert tenke seg levering på døra også. Men siden jeg ikke er spesielt kravstor (?!) holder det med henteservice sånn i første omgang. 
Så, da er utfordringen sendt ut til alle dagligvaregiganter. Hvem tar ballen? 
10 comments
Prev post: Om jobb, hverdag og en fantastisk dag på kontoret!Next post: Det vanskelige valget: hvor skal vi bo?

Related posts

Comments

  • moden og mystisk

    2. november 2012 at 20:54
    Reply

    Åh, Himmel! Denne tjenesten er jeg villig til å betale for!

  • Livet i Casa Didriksen

    2. november 2012 at 22:13
    Reply

    Satser på at næringen tar den ballen! Sjønt, her ute i grisgrente strøk kan de gamle bare ringe Coopen og så gjør de alt det […] Read MoreSatser på at næringen tar den ballen! Sjønt, her ute i grisgrente strøk kan de gamle bare ringe Coopen og så gjør de alt det der.. Kjører varene hjem også. Men tror de har en aldersgrense på 80 :) Read Less

  • Liv-Inger

    2. november 2012 at 22:41
    Reply

    Oh yes! Tror det er stor betalingsvillighet.

  • Liv-Inger

    2. november 2012 at 22:41
    Reply

    Kan du anmelde, for aldersdiskriminering eller noe? ;-)

  • Grooo

    3. november 2012 at 04:48
    Reply

    Du bor for usentralt: http://www.retthjem.no/

  • Cathrine / ~SerendipityCat~

    11. november 2012 at 17:07
    Reply

    Jeg er gjerne med på den! :-D Har tidligere brukt retthjem.no en del, og det er faktisk en veldig god tjeneste. Dessverre blir det mye […] Read MoreJeg er gjerne med på den! :-D Har tidligere brukt retthjem.no en del, og det er faktisk en veldig god tjeneste. Dessverre blir det mye dyrere enn å handle på butikken, enkelte varer koster opp til 50% mer der... Mer konkurranse blant butikkene om en lignende tjeneste ville nok absolutt kommet oss forbrukerne til gode. Read Less

  • Stein

    11. november 2012 at 20:44
    Reply

    Dette har jeg faktisk vært med på som ansatt i IT-avdelingen i SpareBank 1 SMN. For ca 17 (sytten!) år siden hadde vi en slik […] Read MoreDette har jeg faktisk vært med på som ansatt i IT-avdelingen i SpareBank 1 SMN. For ca 17 (sytten!) år siden hadde vi en slik tjeneste her i Trondheim. Den gangen var vi i nettbankens barndom - nettbanken versjon 1. Det var et samarbeid med Reitan (REMA) og SpareBank 1 SMN, den gangen Sparebanken Midt-Norge. Prøveprosjektet varte i knapt et år, og ble desverre lagt ned på grunn av manglende interesse fra kundene. Vi kunne gå inn på nett, bestille varene vi skulle ha og hvilken butikk og tidspunkt vi skulle hente varene. Beløpet ble trukket rett i nettbanken. Husker ikke om de også hadde en bringetjeneste. Utfordringen slik jeg husker det var på varegrupper som ikke var ferdigpakket. Ta feks epler. Noen vil ha disse svært svært grønne, andre vil ha dem mer gule, noen skyr alt som heter flekker i skallet, andre er ikke så nøye med det. Utfordringer som kan løses selvfølgelig, men jeg husker dette var noe av det vi diskuterte i prosjektmøtene og ikke fant noen smart løsning på. Innser jo i dag at vi var alt for tidlig ute - netthandel var jo nesten ikke i startgropa engang. Uansett .... vi hadde det gøy og var innovative som bare det, men det var det desverre ikke mange nok kunder som skjønte til at det ble god butikk av det ;-)Gøy å ha vært fremoverlent for en gangs skyld Read Less

  • Liv-Inger

    11. november 2012 at 23:17
    Reply

    Ah, en sånn tjeneste skulle vi hatt her! Eller, når jeg ser det SerendipityCat skriver under her blir jeg usikker. Å betale i dyre dommer […] Read MoreAh, en sånn tjeneste skulle vi hatt her! Eller, når jeg ser det SerendipityCat skriver under her blir jeg usikker. Å betale i dyre dommer for tjenesten er uaktuelt. Read Less

  • Liv-Inger

    11. november 2012 at 23:18
    Reply

    Enig! Jeg vil at butikkene skal tilby denne tjenesten. Trenger ikke koste skjorte om vi henter selv.

  • Liv-Inger

    11. november 2012 at 23:19
    Reply

    Så gøy å høre om din erfaring, Stein! Det må jeg si. Dere var (og er!) virkelig langt fremme i SpareBank SMN! Ikke rart da, […] Read MoreSå gøy å høre om din erfaring, Stein! Det må jeg si. Dere var (og er!) virkelig langt fremme i SpareBank SMN! Ikke rart da, med så flinke folk i staben! Hils fruen fra meg forresten. :-) Skulle tro en tjenesten som dette hadde slått mer an nå eller? Kan ikke du ta litt ansvar her? Pliiis?? Read Less

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *