Lesestoff for vitebegjærlige barn

Lesestoff for vitebegjærlige barn

Siden mitt forrige innlegg hadde fokus på barn i den digitale hverdagen, skal jeg nå slå et slag for papirbasert lesestoff rettet mot neste generasjon. Denne uka fikk vi nemlig vår første utgave av den nye avisa Aftenposten Junior hjem i postkassa.

Da jeg først hørte at Aftenposten skulle lage avis for barn ble jeg kjempebegeistret. Eldstejenta er opptatt av nyheter. Hun kan plutselig sette seg ned og bla i avisa. Hun er også ivrig Supernytt-seer. Men mens NRK Supernytt formidler nyheter tilpasset barn og unge, er avisa ofte uegnet for unge skrotter. Aftenposten Junior derimot tilrettelegger nyhetene for det unge publikumet. Og de gjør det på en utmerket måte! I alle fall er det mitt førsteinntrykk etter å ha lest 2. utgaven.

Avisa inneholder en fin miks av aktuelle nyhetssaker, faktastoff og lett underholdning. Språket er enkelt. I tillegg forklares de mest krevende begrepene i en egen ordliste tilknyttet den enkelte artikkel. Da jeg dro hjemmefra i dag tidlig satt 9-åringen fordypet i en artikkel om finanskrisa. I ettermiddag satte jeg meg ned med den samme artikkelen. Og jeg syns den var riktig så lærerik! Konklusjon: Aftenposten Junior blir fast lesestoff her i huset fremover! Både jeg og 9-åringen går god for nysatsingen.

Fornøyd ung avisleser. Bildet er arrangert. Modellen var
jo ferdig å lese avisa lenge før mora fikk knødd seg til
å blogge om den.

Aftenposten Junior er ikke den eneste lektyren rettet mot barn som har ramlet ned i postkassa her denne uka. I dag kom velkomstpakken fra Nysgjerrigper, forskningsrådets tiltak for å vise barn og unge at forskning er gøy. Medlemskap koster skarve 100 kroner i året. Da får du fire utgaver av Nysgjerrigper-bladet tilsendt. Bladet er ganske realfagsrettet da. Verken jeg eller gubben kan skryte på oss å være realfagsentusiaster. Men ungene kan jo kline til med interesser (og evner) vi ikke har! Og å utfordre til forskertrang, enten det er innen realfag eller andre fagfelt, er da aldri feil?

Hva syns du om at mediebransjen satser på formidling rettet mot barn og unge? Nyttig? Eller bare en sleip måte å skaffe nye inntekter på?

Legg igjen en kommentar

17 comments
  • Ja, aktørene gjør jo dette av en kommersiell årsak, men jeg synes det er supert at noen prøver å gjøre verden mindre og kunnskapen større hos barn og unge. Jeg er sikker på at mange voksne kan ha glede av artikler med ordliste også. 🙂

  • Oj, går det an å abonnere bare på Junior-utgaven? 10-åringen er ivrig avisleser, og jeg kan bare håpe at hun ikke skjønner alt…

  • Kan forresten då anbefala 9-åringen å ta "7-nøtten", avisiskolen sin vekentlege konkurranse om aktuelt stoff, der du kan vinna t-skjorter. Eg tok den med ein elev i forrige veke, og måtte fylla ut mitt eige namn sidan ho ikkje visste adressa si. Resultatet vart at Kristin frå Vaksdal vann t-skjorte;) Fleire på skulen som har vunne, så trur det er vinnarsjansar for dei fleste som er med! Link her: http://www.avisiskolen.no/index.asp?id=112063

  • Veldig bra! Det er flott at ungene er interesserte i samfunnsaktuelle saker, og da er det ypperlig at det finnes nyheter som er tilpasset for deres aldersgruppe. Supernytt synes jeg er strålende! Og på sikt ser jeg at en papirutgave kan være noe vi får her i huset også. Først må bare 6-åringen lære seg å lese 😉

  • Enig. Uten kommersiell gevinst for aktørene hadde jo ikke dette vært mulig. Ergo: helt greit etter min mening. Så lenge produktet holder god kvalitet syns jeg dette er strålende! Og ja, definitivt nyttig med disse ordlistene også for voksne. 😉

  • Enig, kjempebra at ungene viser interesse for det som skjer i samfunnet rundt. Du skal se din eldstemann blir ivrig Aftenposten Junior-leser, han også. Før du vet ordet av det! 🙂

  • Jeg fikk en mail om dette, og synes det hørtes bra ut. Men har ikke fått somla meg til å bestille. Skal gjøre det nå!

  • Du har et poeng. De fleste skal tjene penger. Hjulene må gå rundt. Men så lenge de lager et kvalitetsprodukt klager jeg ikke! Dette syns jeg, som du, er helt ypperlig! 🙂

  • Ikke noe reklame. Markedsføringsloven er streng med tanke på reklame rettet mot barn, så her vokter de seg nok vel for å tråkke over.

    Er noen anmeldelser i avisa da (bøker, spill, musikk etc.), men det syns jeg er helt greit. Er barn som selv anmelder produktene. Avisa oppfordrer barna til å sende inn anbefalinger på e-post.

    Aftenposten Junior er vel i all hovedsak abonnementsfinansiert. Men ser på Facebook-siden deres at de selger i løssalg i enkelte butikker på Østlandet også.

Følg @livinger

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Meny

Om meg

Liv-Inger heter jeg. Jeg er blitt 46 (!) år gammel, og bor sammen med familien min i Tromsø. Jeg er gift med gymnaskjæresten min, og sammen har vi tre herlige jenter!

I bloggen min skriver jeg om det som opptar meg, enten det er politikk, sosiale medier, eller et småironisk blikk på egen hverdag.

Her kan du lese mer om meg