Imagebygging i sosiale medier

Tidligere denne uken skrev Aftenposten om imagebygging og posering i sosiale medier. I artikkelen Rapport fra Lykkeland forteller Ole Petter Nyhaug i analysebyrået OnLive Research at unge og voksne bruker sosiale medier på ulike måter. Mens de yngre har fokus nettopp på det sosiale, som å dele bilder og linker, gi oppmerksomhet, sende meldinger, fortelle om hverdag og morsomme så vel som triste ting, har de voksne en tendens til å drive imagebygging på nett. Ifølge Nyhaug skyldes fenomenet økt prestasjonsfokus. Vi må prestere på alle livets arenaer, og bruker sosiale medier for å vise at vi mestrer det.

Allerede i oktober erklærte jeg at jeg skulle ha dette med omdømmebygging langt fremme i pannen når jeg blogger. Men har jeg lyktes? Hmmm. En rask scrolling på egen blogg avslører innlegg om «love handles» og likblek hud, dårlige matvaner i husholdningen, og ikke minst manglende husmorgener. Ikke bra. Det slår meg at jeg bare skal droppe det planlagte innlegget om SATS som driver og ringer meg i tide og utide. «Hvordan går med treningen?», vil de vite. Som om de ikke vet det!

Facebook-profilen min er ikke hakket bedre. Her forteller jeg usjenert om knasing under føttene når jeg beveger meg over kjøkkengulvet. Om kveldsmåltider bestående av potetgull og brus, selv midt i uka. Og om desperat jakt på snop i skapene, også dette midt i uka. Trasige greier. Eller?

For meg er det viktig å ha en viss balanse i det man formidler i sosiale medier. Klart jeg skryter på Facebook! Har jeg ramlet innom SATS fortjener jeg såvisst en håndfull «liker» på statusoppdateringen min! Når 1-åringen sier sin første setning bestående av to ord (heiati = heia TIL) syns jeg det er bare rett og rimelig at hun genierklæres. Og ikke minst, hvis huset mot formodning fremstår både ryddig og rent en torsdag kveld, ja da føler jeg for å dele den sjeldne begivenheten med mine nærmeste. Men jeg passer på å komme med selvironiske drypp av håpløshet innimellom også. Og å invitere til debatt.

Ser du tendenser til at voksne bruker sosiale medier til imagebygging? Er dette i så fall bevisst, tror du? Eller er det naturlig at man fokuserer på det positive når man oppdaterer Facebook-statusen sin?

9 Comments
Previous Post
Next Post