Hurtigbåtskandalen i Troms – en passasjers betraktninger

Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com

Alle med bostedsadresse i Troms himler med øynene og rister oppgitt på hodet i det øyeblikk hurtigbåtene mellom Tromsø og Harstad blir tema rundt kaffebordet. Hvorfor? Jo, vi for snakker om en skandale. Googler du kombinasjonen hurtigbåt troms skandale får du ca. 343 000 treff. Det sier vel sitt.

I papirutgaven av dagens Nordlys oppsummerer de farsen så langt. Over 8 sider. Kort oppsummert: i 2011 fikk vi nye hurtigbåter på strekningen Tromsø-Harstad. De staute gamle båtene ble byttet ut med tre spirrevipper av noen karbonbåter, som viste seg å ikke tåle vær og vind. Man kan si mye om klimaet her nord. Men vær og vind, det har vi!

Den første karbondingsen havarerte allerede på jomfruturen. Det viste seg nemlig at fartøyet ikke var designet for å tåle bølgeslag! Alle de tre båtene måtte redesignes. Passasjerene i Troms måtte pent vente. Men det gjorde jo ingenting. Passasjerene har nemlig alltid vært fornøyd med gammelbåtene. Men nye båter skulle vi ha! Det sa fylkeskommunen. Det var de som igangsatte anbudsprosessen. Fokus var på miljø, og ikke minst på kostnadskutt. Båtene skulle helst gå på luft og kjærlighet, og ikke koste en tøddel å ha i drift! Sikkerhet var vel likevel viktig, tenker du sikkert nå? Nei. Det var ikke det. Statens Havarikommisjon har stilt spørsmål ved det totale fraværet av sikkerhetsfokus i anbudsdokumentene. Passasjerkomfort var heller ikke viktig. Fylkeskommunen mente blant annet at kiosk var unødvendig. Hvem trenger vel en kopp kaffe eller noe å bite i ute på bøljan blå? Og vi fikk det politikerne bestilte. Små båter. Billige båter. Som innimellom går på rutetid. Men som oftest ikke. 

Selv er jeg heldigvis ikke veldig avhengig av disse båtene lenger. For to år siden derimot bodde vi på Finnsnes. Jeg pendlet til Tromsø en dag i uka, i forbindelse med jobb. Gammelbåtene gjorde jobben. Ønsket man å jobbe ombord var det lukkede områder for det. De hadde lekerom dersom man reiste med unger. Og det var som regel god plass. En familie på 5 kunne stort sett forvente å få sitte sammen på reisen. Men selv om vi ikke bor på Finnsnes i dag, har vi fortsatt familien vår der. Derfor hender det at vi er ute og farter med disse båtene. Som i går. Da reiste mannen og 7-åringen fra Tromsø til Finnsnes. Det var meldt kraftig vind på ettermiddagen. De nye tullebåtene var derfor ikke noe alternativ. I stedet tok de gammelbåtene. De går nemlig fortsatt i rute her i fylket, bare en annen rute. Hvor er miljøgevinsten i det, spør du kanskje? Nei, jammen om jeg vet. Valget av gammelbåtene innebærer riktignok en halvtimes kjøretur ved ankomst. Men svigermor hentet dem. Heller det enn å risikere store forsinkeler. Eller en pyton reise, særlig for jentungen. For ikke å snakke om det verst tenkelige scenariet: at båten ender sine dager på havets bunn.

Nordlys-artikkelen belyser på en god måte de mange spørsmål denne saken reiser. Hvem har skylda, er det viktigste av disse. Politikerne som utarbeidet et bedritent anbudsdokument? Selskapet som vant anbudet? De involverte båtbyggerne, som opplagt ikke kunne sakene sine? Eller Sjøfartsdirektoratet, som kontrollmyndighet? Selv er jeg ikke så veldig opptatt av hvem som har skylda. Jeg skjønner at det er viktig for de involverte parter. Men jeg vil bare ha båter som går når de skal, som kan by på en viss komfort, og som ikke minst er til å stole på rent sikkerhetsmessig. At vi i stedet har fått båter man kun velger å reise med ved stille sjø og selv ikke da hvis man er avhengig av å rekke frem i henhold til rutetid, det gjør meg bare lynings! Nå ser det heldigvis ut som om noe kan skje. Fylkeskommunen har signalisert at de vil terminere kontrakten med anbudsvinner Boreal. Men det blir kanskje lettere sagt enn gjort. Boreal på sin side står nemlig steilt på at de leverer en tjeneste i henhold til avtale.

Se innslag fra NRK Troms og Finnmark fra kaoset tidligere denne måneden

Hva er du opptatt av når du skal reise med offentlig transport? Komfort? Punktlighet? Sikkerhet? Litt av alt?

7 Comments
Previous Post
Next Post