Dagligvarebransjen med digital drømmetjeneste?

Drømmen er å slippe å handle med liste
i papirsform og unge på slep!
Foto: iStockphoto.com

Som noen av dere kanskje har skjønt er jeg over gjennomsnittlig opptatt av innhold og prosesser i den digitale sfære. Og ikke bare i jobbsammenheng. Som forbruker syns jeg det er helt konge når gode nettløsninger eller apper kan bidra til å effektivisere hverdagen min. Allerede for to år siden skrev jeg om familiens avhengighetsforhold til Google Kalender. På telefonen er mobilbanken fra SpareBank 1 en sikker vinner. Og nå, nå jakter jeg på den perfekte handleliste-appen.

Tidligere brukte vi en app som heter Shopper, uten at vi ble helt komfortable med den. Har såvidt prøvd Rimi Pluss, men innser at jeg er for utålmodig til å gidde å lete etter riktig merke og størrelse av alle varer før jeg dytter dem inn på lista mi. Jeg trenger bare å skrive «brød, melk, ost» og så videre, uten å måtte bla meg gjennom alle varianter i sortimentet. Ja, og så må appen ha en sosial funksjon. Jeg må altså kunne dele handleliste med mannen. Vet mange sverger til Astrid, men av en eller annen grunn har jeg ikke kommet helt i gang der. IQ-sperre eller noe… 
Men så slår det meg, hvorfor nøye seg med app for å lage handleliste? Hvorfor ikke ta prosessen et skritt lengre? For jeg skulle mer enn gjerne ha bladd meg gjennom sortimentet, hvis jeg samtidig kunne bestille varene fiks ferdigpakket i poser til et gitt tidspunkt! Hadde ikke det vært noe? Å kunne dytte varer inn i en elektronisk handlekurv, legge inn klokkeslett for ønsket henting, for så å svinge innom butikkens drive-thru på vei hjem fra jobb? Der er det bare å få posene (selvsagt sortert etter tørr-, kjøle og frysevarer) kjapt utlevert, for betalinga er jo utført på forhånd! Man kan sikkert tenke seg levering på døra også. Men siden jeg ikke er spesielt kravstor (?!) holder det med henteservice sånn i første omgang. 
Så, da er utfordringen sendt ut til alle dagligvaregiganter. Hvem tar ballen? 
10 Comments
Previous Post
Next Post