Bloggere og Facebook-konkurranser: har du lest retningslinjene?

Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com

Etter at jeg entret bloggesfæren har jeg blitt oppmerksom på at også bloggere bruker Facebook for alt det er verdt. Mange bloggere har egne Facebook-sider for bloggen sin, og velger på den måten å skille bloggprofilen fra sin private Facebook-profil. Sikkert en god ide etterhvert som bloggen begynner å få mange faste lesere.

Å opprette en egen Facebook-side for bloggen er selvsagt helt uproblematisk. Men blogger, beware. I det øyeblikk du bestemmer deg for å gjennomføre en konkurranse på nettopp Facebook, må du forholde deg ikke bare til Statement of Rights and Responsibilities (som du klikket «ja» til å ha både lest og forstått da du opprettet Facebook-kontoen din), men også til Facebook Promotions Guidelines. Og tro meg. Sistnevnte retningslinjer er kronglete. For å oppsummere: mer eller mindre alt du trodde var lov, er i realiteten å anse som regelbrudd.

Du trodde kanskje det var greit å be leserne dine klikke seg inn på Facebook-siden din og legge igjen en kommentar på veggen som del av en konkurranse? Feil. Trodde du at du kunne be dem skrive en kommentar til en av statusoppdateringene dine som del av en konkurranse? Feil. Tagge et bilde? No can do. Punkt 4.2 i Facebook Promotions Guidelines lyder som følger:

In the rules of the promotion, or otherwise, you will not condition entry to the promotion upon taking any action on Facebook, for example, updating a status, posting on a profile or Page, or uploading a photo. You may, however, condition entry to the promotion upon becoming a fan of a Page.

Du kan altså ikke be brukerne gjøre noe som helst på Facebook for å bli med i konkurransen. Her må du snu på opplegget. Du kan nemlig bruke Facebook-siden din til å markedsføre en konkurranse som administreres i sin helhet utenfor Facebook, for eksempel på bloggen. Ingen dårlig idé egentlig, for på den måten driver du trafikk fra Facebook til bloggen. Merk at du heller ikke kan annonsere vinnerne av en konkurranse på Facebook. I retningslinjene presiseres  følgende:

You cannot: Notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.

Men dette er jo ting vi ser stadig vekk på Facebook, tenker du sikkert nå? Ja. Det stemmer. Jeg får konkurranser av denne typen opp i min nyhetsfeed flere ganger i uken. Som regel er det små og mellomstore aktører som går i konkurransefellen på Facebook. De ber oss om å skrive på veggen deres, kommentere en statusoppdatering, tagge et bilde, eller invitere alle vennene våre for å bli med i trekningen av både det ene og det andre så snart de når x antall tilhengere. Ikke lov, ikke lov, ikke lov og ikke lov.

«Verv og vinn»-konkurransene møter vi ofte i bloggesfæren. Bloggere skriver innlegg hvor de ber leserne om å bli tilhenger av (eller det heter jo ikke tilhenger lenger, det heter å like) en eller annen side, for dersom siden får x antall tilhengere innen klokken sånn og sånn trekker sidens opphavsperson en gave av et eller annet slag blant alle som liker siden. I Facebook Promotions Guidelines står følgende:

You cannot: Administer a promotion that users automatically enter by becoming a fan of your Page.

Å gi en gave til tilhenger nr. 100 for eksempel er med andre ord et brudd på retningslinjene. Vedkommende blir nemlig med i konkurransen (hvis det i det hele tatt kan kalles en konkurranse) utelukkende ved å like siden. Konkurranser må avholdes utenfor Facebook, og brukerne må aktivt ta standpunkt til om de ønsker å være med i konkurransen eller ikke. Her er Facebook-reglene ganske klare. I tillegg til ovennevnte sier punkt 2.3 følgende om tilfeldig trekning:

You may not publicize or administer a promotion on Facebook if the promotion, if a sweepstakes, is open to individuals residing in Belgium, Norway, Sweden, or India.

En «sweepstakes» er en konkurranse der vinneren/vinnerne trekkes tilfeldig. Selv om norsk markedsføringslov ble endret blant annet på dette punktet 1. juni 2009 (tilfeldig trekning er nå godtatt så lenge deltakelse i konkurransen ikke forutsetter kjøp) forbyr altså Facebook tilfeldig trekning i sin helhet for konkurranser som avholdes mot norske forbrukere.

Nå tenker du kanskje at ok, dette er greit. Men hva med alle de store aktørene som arrangerer konkurranser i egne tredjepartsapplikasjoner på Facebook? Er det greit da? I Statement of Rights and Responsibilities står følgende (punkt 3.9):

You will not offer any contest, giveaway, or sweepstakes («promotion») on Facebook without our prior written consent. If we consent, you take full responsibility for the promotion, and will follow our Promotions Guidelines and all applicable laws.

Strider dette så imot alt jeg har nevnt ovenfor? Kan man ikke gjøre noe som helst uten skriftlig tillatelse fra Facebook? Fortvil ikke. Dette gjelder i de tilfellene der konkurransen avholdes på Facebook, altså ikke utenfor. Punkt 4 i Facebook Promotions Guidelines innledes som følger:

You do not need our prior written approval if you are publicizing a promotion that is administered completely off of Facebook.

Skriftlig tillatelse gjelder altså i de tilfellene hvor konkurransen kjøres på Facebook-plattformen. Aktører som velger denne løsningen må forholde seg til seksjon 3 i Promotions Guidelines, som inneholder klare retningslinjer for hvordan applikasjonen skal utvikles, hvor på Facebook den kan plasseres og så videre. Men for all del. Dette er ikke noe som treffer oss bloggere. For å få skriftlig tillatelse til konkurranser av denne typen må virksomheten ha en egen account manager hos Facebook. For å bli tildelt en slik kontaktperson må bedriften ha annonsert for nærmere 10 000 dollar på Facebook. Ikke akkurat annonsebudsjettet til en gjennomsnittlig norsk mammablogger.

Puh. Dette ble langt. Men som jeg sa innledningsvis, retningslinjene er kronglete. Det er om å gjøre å stokke kortene riktig. Og å tolke. Dette er min tolkning. Si for all del fra dersom du er uenig.

Men er det så farlig da, spør du kanskje deg selv nå? Alle gjør det jo? Vel. I den senere tid har vi sett eksempler på at norske sider uten forvarsel er blitt slettet med alle sine tilhengere på grunn av brudd på Facebook Promotions Guidelines. Lille Vinkel Sko opplevde dette, noe du kan lese om i blogginnlegget deres, Facebook-dramatikk, en påskegrøsser. Der kan du også lese noe av begrunnelsen til at siden, som hadde over 20 000 tilhengere, ble slettet.

Syns du dette er vanskelig? Men også interessant og nytttig? Da anbefaler jeg deg å ta en titt på bloggen «Beate tenker høyt». I innlegget Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene skriver Beate Sørum godt og opplysende om temaet konkurranser på Facebook. I kommentarene til innlegget finner du også en god diskusjon til temaet. Der forteller blant annet Marte Klouman fra Lille Vinkel Sko mer om sin erfaring fra den gang siden deres ble slettet fra Facebook.

7 Comments
Previous Post
Next Post